středa, 17. prosinec 2008

Baletní originály v Národním

Napsal(a) 

La Sylphide:Adéla Pollertová a Alexandre Katsapov, foto ND Praha La Sylphide:Adéla Pollertová a Alexandre Katsapovfoto: ND Praha

Únorová baletní premiéra v pražském Národním divadle byla vskutku historickou událostí. Na českou scénu přinesla poprvé autentickou ukázku divadelní inscenace 19. století z choreografické dílny Augusta Bournonvilla. Balety La Sylphide (hudba H. S. von Loevenskjold) a 3. dějství baletu Napoli (hudba E. Helsted, H. S. Paulli, H. C. Lumbye) nastudoval umělecký tým, který se osvědčil na mnoha světových scénách. Dlouholetý šéf Královského dánského baletu Frank Andersen , baletní pedagožky Eva Kloborg , Anne Marie Vessel Schlüter , Petrusjka Broholm , výtvarníci Mikael MelbyeDeirdre Clancy připravili inscenaci s baletním souborem Národního divadla za spoluúčasti posluchačů Baletní přípravky Národního divadla , Taneční konzervatoře hlavního města Prahyorchestru Národního divadla s dirigentem Sergejem Poluektovem (premiéry 21. a 22. února 2008).

Augusta Bournonvilla u nás zná jen málokdo, třebaže v Dánsku je dnes stejně populární jako Hans Christian Andersen. Oba se narodili roku 1805, od dětství byli kamarády a společně navštěvovali baletní školu Královského dánského divadla v Kodani. Jejich profesní cesty se později rozešly, Andersen se stal slavným spisovatelem, světově proslulým pohádkářem, a Bournonville tanečníkem, baletním mistrem, choreografem a uměleckým ředitelem Královského dánského baletu.

Stejně jako Andersen, také Bournonville byl skvělým vypravěčem příběhů. Realizoval je tancem a pantomimou na divadelní scéně za použití hudebního doprovodu, výtvarného řešení scény, kostýmů a náročné divadelní techniky. Pro Královský dánský balet vytvořil na dvacet velkých baletů a řadu inscenací oper Richarda Wagnera. Kromě Kodaně působil v mnoha městech Evropy - v Paříži, Neapoli, Miláně, Vídni, Hamburku a Stockholmu. Na svých cestách studoval historii, zvyky a lidové tance, které uplatnil ve svých inscenacích. V jeho romantických baletech vystupovali nejen nadpřirozené bytosti, ale převážně obyčejní lidé - vesničané, rybáři, řemeslníci, vojáci, námořníci.

Pod Bournonvillovým vedením dánský balet stanul v 19. století na předním místě v Evropě, a to jak svým repertoárem, tak také baletní technikou. Bournonvillův trénink proslul allegrem a originalitou tanečních variací. Uplatňoval lehké skoky různých výšek, rychlé pohyby nohou a virtuózní točení v neokázalém, přirozeném stylu. Jeho důležitou součástí byl důraz na épaulement, to jest postavení trupu a hlavy (včetně směru pohledu) ve vztahu k postavení nohou a paží. Stojí za zmínku, že Bournonvillův žák Švéd Christian Johansson se v Sankt Petěrburgu stal spolupracovníkem o třináct let mladšího Bournonvillova současníka Francouze Mariuse Petipy, tvůrce ruské baletní klasiky.

Pomíjivost baletního umění způsobila, že věhlas Bournonvilla postupně upadal v zapomenutí. Udržoval se pouze v dánské domácí baletní tradici, v Královském dánském divadle. Po celá desetiletí se v Královské baletní škole a v Královském baletu přenášely "z nohy na nohu" technické principy Bournonvillovy baletní školy a pamětníci - tanečníci a pedagogové - učili Bournonvillovy choreografie. Na mezinárodní úrovni začali Dánové připomínat Bournonvillovo dílo od roku 1979 velkolepými baletními festivaly, pořádanými v Kodani jednou za třináct let pod záštitou a za osobní účasti Její Výsosti královny Margrethe II. Inscenace Bournonvillových děl v jejich původní autorské podobě a inscenačním stylu se rozletěla na přední baletní scény světa - mimo jiné do Ruska, Francie, Británie, Německa, Švédska, Finska, USA, Gruzie, Japonska, Číny, Koreje, Itálie a Slovenska. Po nedávném uvedení baletů La Sylphide v estonském Tallinu, italské Florencii a Napoli (3. dějství) v Kubánském národním baletu v Havaně se Bournonvillových originálů dočkala také Praha.

Spolupráce se špičkovými odborníky prokázala profesionální schopnosti baletního kolektivu Národního divadla. Sólisté i soubor zvládli technická úskalí specifické baletní techniky i tvarosloví svébytné, u nás již dávno zapomenuté taneční pantomimy devatenáctého století. Dokázali působivě oživit cenné dílo baletního odkazu 19. století, který je v české společnosti nazírán nadmíru rozporuplně. Zatímco jedni ho označují za baletní muzeum, které je nezbytné takzvaně modernizovat, to jest libovolně přešívat podle osobního vkusu inscenátorů a finančních i interpretačních možností současných baletních souborů, pro ty druhé stojí za to pídit se po původním obsahu i tvaru baletních inscenací, restaurovat jejich patinu, dobový styl výpravy a technické finesy taneční interpretace. Prostřednictvím živých uměleckých děl se ponořují do dávných časů a poznávají životní způsoby dávných generací, prožívají jejich osudy a obohacují své vlastní životy. Stejně jako většina diváků v Evropě, Americe i Asii již netouží vidět do omrzení obsahově modifikovaná díla klasického baletního odkazu minulosti, protože je zajímá, jaká ta původní díla vlastně byla a o čem vypovídala.

Bournonvillův večer dává milovníkům uměleckých originálů příležitost ke srovnávání interpretačního umění jednotlivých baletních hvězd. Obě premiérová obsazení mohu označit za vyrovnaná, třebaže každý z interpretů přináší do rolí odlišný osobní vklad, daný jeho uměleckou zkušeností a naturelem. Pro Nikolu Márovou , Richarda KročilaIvannu Illyenko nebo Adélu PollertovouAlexandra Katsapova jsou hlavní role Sylphidy, Jamese a Effy náročnou příležitostí k umělecké seberealizaci. Dramatická role čarodějnice Madge přináší velké možnosti tanečního herectví Michaele ČernéNelly Danko . Petr StrnadJiří Waňka uplatňují své vlohy pro Bournonvillův styl a jeho taneční pantomimu v postavě Jamesova přítele Gurna. Inscenací autentického baletního díla se soubor Národního divadla zařadil mezi divadelní instituce, které mají na to, aby realizovaly vrcholná umělecká díla světové kultury.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.