Tradičně i nově ve Valticích

Ve dnech 5. 7. – 14. 7 2014 se uskutečnil šestadvacátý ročník Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích. Účastníci kurzů si mohli vybrat ze široké nabídky kurzů, jejichž lektoři dokážou vždy vytvořit ideální podmínky pro profesionální hudebníky s touhou zdokonalit se ve svém oboru, stejně jako pro nadšené amatéry.

Jako každý rok zde mohli rozvinout své schopnosti instrumentalisté v jednotlivých nástrojových třídách pod vedením vynikajících českých i světových pedagogů (Daniel Deuter, Irmtraud Hubatschek, Alena Hönigová, Brian Wright, Malgorzata Jozefowska, Michael Brüssing, Lukáš Vendl, Lucie Dušková, Petr Zejfart a Jakub Kydlíček), své síly pak spojili v barokním orchestru pod vedením D. Deutera. Někteří využili možnost zdokonalit se ještě v komorní hře pod vedením Petra Zejfarta, hráči na zobcovou flétnu se mohli navíc realizovat v ansámblech Marka Špeliny.

Třídy sólového zpěvu tradičně vedla Irena Troupová a Poppy Holden. Lektorskou novinkou byla letos energická Španělka Beatriz Lafont, vynikající zpěvačka s hlubokými znalostmi v oblasti hudby 17. století, které nadšeně předávala celý týden svým studentům. Jejímu virtuóznímu, ohnivému a zcela suverénnímu pěveckému projevu, který sama doprovázela hrou na theorbu a kastaněty, bouřlivě tleskala při závěrečném lektorském koncertu celá konírna. Další příležitostí pro zpěváky byly jako vždy dvě sborové třídy vedené Markem Štrynclem a Robertem Hugem.

Třídu gregoriánského chorálu vedl letos poprvé David Eben. Jeho umění v tomto oboru obdivovali účastníci, stejně jako veřejnost, na skvělém koncertě Scholy Gregoriana Pragensis s názvem Rosa Mystica, který se uskutečnil třetí večer v zámecké kapli sv. Jakuba v Lednici. Michael Pospíšil, který ve svém kurzu každoročně spojuje účastníky všech věkových kategorií a uměleckých úrovní, vyvolal letos u svých studentů nadšení komedií „O jednom zhýralém synu“ Tobiáše Mouřenína z Litomyšle, kterou společně ztvárnili loutkovým divadlem. Mladí rodiče opět ocenili dětské třídy Evy Káčerkové a Lubomíra Nováka, díky kterým se mohou věnovat vlastním aktivitám.

Začátečníci v oblasti barokního tance měli možnost získat základy ve třídě Kateřiny Klementové Doležalové, pokročilí tanečníci se zájmem o francouzský barokní tanec nabyli dalších znalostí na kurzu Františka Dofka. Plánovaná taneční třída belgického choreografa Lievena Baerta byla bohužel na poslední chvíli pro nemoc zrušena, což byl jeden z mála nepříjemných momentů letošních kurzů. Tanečníci z Baertovy třídy se ve většině uchýlili do tříd barokní gestiky a barokního tance Heleny Kazárové. Velká řada tříd směřovala svou prací k závěrečnému opernímu představení Dioklecián (výběr z Purcellovy semi-opery), kterého se účastnili sboroví i sóloví zpěváci, instrumentalisté i tanečníci.

Letos se ve Valticích poprvé objevilo pozoruhodné divadlo Florea Theatrum, které vybudoval nový umělecký ředitel Mezinárodní letní školy staré hudby, Marek Štryncl. Jedná se o mobilní divadelní konstrukci, která vychází z konstrukčních technologií vrcholného baroka, a s množstvím dekorací tak umožňuje autentické provozování barokních a klasicistních hudebně dramatických projektů. Scéna Florea Theatrum symbolicky zahájila letošní kurzy jedním z projektů Marka Štryncla, operou Armida Giuseppe Scarlattiho pro tři sólisty a barokní orchestr. Divadlo posloužilo také v závěrečný večer kurzů, kdy se na něm uskutečnilo již zmiňované společné představení Diokleciána.

Kromě toho, že po celých sedm dní účastníci čerpali vědomosti od lektorů svých kurzů, mohli také libovolně nahlížet do práce sousedních tříd. Odpoledne byla vyplněna zajímavými přednáškami a každý večer se konaly kvalitní koncerty. Drobné organizační nesrovnalosti nezkazily jedinečnou atmosféru valtických kurzů, na které se jejich návštěvníci vždy těší celý rok.

Sdílet článek: