Litomyšlí za současným uměním

Součástí Smetanovy Litomyšle je již několik let také její vizuální mladší sourozenec – festival Smetanova výtvarná Litomyšl. Na něm již třetí rok po sobě můžete navštívit plenérovou výstavu Plán B, jejíž první ročník 2020 vznikl jako reakce na kovidovou pandemii s cílem přivést umění k lidem i v době restrikcí a umělcům umožnit tvořit. A protože se výstava těšila nadmíru pozitivnímu přijetí, letos se opakuje již potřetí.

Výstavu v ulicích Litomyšle můžete navštívit ještě do 31. srpna. Najdete na ní práce předních umělců a umělkyň, které v drtivě většině vznikly právě pro Litomyšl a jejího jedinečného génia loci. Ambice projektu intervenujícího do celého města postupně rostou: kromě soch a instalací letos nabízí také video, krátký film a zvukové intervence. Poprvé také prezentuje dílo zahraničních umělců. Výstava je také zajímavá svým původem – její vznik inicioval soukromý fond mecenášů umění Bohemian Heritage Fund, který tak přímo podporuje umělce v tvorbě. Vybrali jsme některá z děl, která můžete navštívit, a zveme vás k procházce po současném umění.

Jan Pfeiffer vytvořil za kostelem Povýšení sv. kříže Portál rovnováhy, který vychází z pohřební egyptské architektury a byl používán v mastabách jako brána po duši zemřelého. Portál se autor rozhodl použít jako místo komunikace beze slov, pomyslný dialog dvou aktérů hledajících rovnováhu a vzájemný soulad.

Samorost Petry Novákové-Ondreičkové, která pracuje převážně s papírem, vznikl speciálně pro Plán B. Křehkost papírové hmoty autorka převedla do kovového objektu připomínajícího krajku, která zrovna odletěla z okna opuštěného bytu.

Petra Nováková-Ondreičková: Samorost, foto Dušan Šimánek

Rakouská umělecká dvojice Markus Hiesleitner a Franz Tišek představila své Asfaltové iglú ve tvaru stylizovaného automobilu. Umělci objekt umístili do parkovací zóny v podzámčí, aby upozornili na problém narůstající mobility, která si dnes pro sebe uzurpuje příliš mnoho místa.

Markus Hiesleitner a Franz Tišek: Asfaltové iglú, foto Dušan Šimánek

Hrozivě aktuální význam dostal v parku u muzea Proun Space Station Jiřího Černického. Původně vznikl jako památník obětem ruské mafie, který měl být instalován jako orbitální stanice na oběžné dráze Země nesoucí jména obětí. Jak by dalších obětí přibývalo, byly by vypouštěny další objekty do vesmíru. V současné válečné situaci na Ukrajině, kde obětí ruské zvůle stále přibývá, se stává představa množství Prounů děsuplná.

Jiří Černický: Proun Space Station, foto Dušan Šimánek

Street-artový umělec TIMO tvořící v anonymitě se v Litomyšli projevil velmi poeticky. Jeho krátké vzkazy zazněly jako čistá a líbezná poezie.

TIMO, foto Dušan Šimánek

Po Praze, Liberci a Ostravě se instalace Dagmar Šubrtové Re-kultivace v rozšířené podobě objevuje v Litomyšli. Seskupení rezavých siluet suchých stromů je symbolem problematiky narůstající civilizační devastace krajiny a kritikou korporátního přístupu k rekultivacím.

Dagmar Šubrtová: Re-kultivace, foto Dušan Šimánek


Vystavující umělci:
Jiří Černický, Marcus Hiesleitner a Franz Tišek, Adéla Matasová, Petra Nováková-Ondreičková, Jan Pfeiffer, Míla Preslová, Dagmar Šubrtová, Mark Ther, TIMO, Martin Zet
Plán B, 12. 6. – 31. 8. 2022, Litomyšl. www.vytvarnalitomysl.cz

Sdílet článek: