středa, 12. květen 2021

Klavírní soutěž Pražského jara uzavřela II. kolo a vstupuje do semifinále

Napsal(a) 

Vojtěch Trubač, foto Pražské jaro Vojtěch Trubačfoto: Pražské jaro

Letošní Mezinárodní klavírní soutěž Pražského jara se sice musela přizpůsobit covidovým omezením, ale ani v nejmenším neztratila na atraktivitě. Do výběrového předkola se přihlásilo 142 mladých pianistů (věková hranice je 30 let) doslova z celého světa. Vysoce převažovali – podobně jako v minulém ročníku – zájemci z Jižní Koreje. Letos se jich připravilo na pražskojarní soutěž 77. Českých klavíristů bylo nepoměrně méně – „pouhých“ 19.

Předkolo i první kolo soutěže proběhly online. Do předkola zaslali všichni kandidáti videonahrávky svého vystoupení, na jejichž základě vybrala odborná porota dvaačtyřicet klavíristů, kteří postoupili do I. kola soutěže. Převažovali opět Korejci, jichž bylo v I. kole 24. Počet tuzemských soutěžících se snížil na 10. Oněch dvaačtyřicet soutěžících zaslalo do I. kola další videonahrávky. Do II. kola vybrala porota následně deset klavíristů – sedm Korejců, jednu Japonku a dva Čechy.

Toto druhé soutěžní kolo se už odehrávalo „živě“ (i když bez účasti publika) v pondělí 10. května 2021v Sále Martinů a Pražské jaro jej nabídlo všem zájemcům prostřednictvím streamingu. Přenos soutěžního klání začal v 10:00 hod. a končil kolem 22.00 hod., přičemž porota a posluchači měli během dne „na vzpamatování“ pouze dvě šedesátiminutové přestávky. Podle soutěžního řádu si měli soutěžící připravit pro II. kolo přibližně jednohodinový recitál, do něhož musela být zařazena nejméně jedna klavírní sonáta Haydnova, Mozartova nebo Beethovenova a dále povinná skladba nazvaná Hra, kterou pro soutěž zkomponovala česká skladatelka Jana Vöröšová.

Matouš Zukal, foto Pražské jaro Matouš Zukalfoto: Pražské jaro

Všechny soutěžní výkony II. kola bez výjimky měly obdivuhodnou úroveň a musím přiznat, že jsem ani trochu nezáviděl porotcům, kteří museli vybrat do semifinále pouhých pět soutěžících. Letošní sedmičlenné mezinárodní porotě předsedal americký pianista Garrick Ohlsson, dále v ní byli Olga Kern (Rusko/USA), Ian Fountain (Velká Británie), Kevin Kenner (USA), Gabriele Leporatti (Itálie), Ivo Kahánek (ČR) a Martin Kasík (ČR). Celý soutěžní den byl po „dramaturgické stránce“ neobyčejně pestrý a poutavý. Zazněla v něm řada nejslavnějších a nejnáročnějších děl světového klavírního repertoáru, přičemž se – až na jedinou výjimku – žádná skladba neopakovala. (Záznam celého II. kola lze nalézt na YouTube kanálu Pražského jara)

V jedenáct hodin v noci se na webových stránkách Pražského jara objevila pětice jmen pianistů, kteří postupují do semifinále: Dongha Lee (Korejská republika), Jaeyoung Lee (Korejská republika), Mari Kawakami (Japonsko), Vojtěch Trubač (Česká republika) a Matouš Zukal (Česká republika). Dongha Lee získal navíc ještě cenu Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení povinné skladby. Všech pět klavíristů postupuje do dalšího kola naprosto oprávněně – jejich soutěžní výkony byly úžasné. Kdyby však bylo možné přidat do semifinále ještě nějaké soutěžící navíc, určitě by se mezi nimi objevili Seungyeop Sim a Dong Kyu Kim.

Semifinále proběhne ve středu 12. května 2021 v kostele sv. Vavřince pod Petřínem od 16:00 hod. Všichni soutěžící se na něm tentokrát představí jako komorní hráči v romantických klavírních kvintetech. Finále s orchestrem se bude konat v pátek 14. května 2021 v Rudolfinu, začne v 16:00 hod. Finalisté vystoupí se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, vedeným Markem Šedivým. Pražské jaro bude oba soutěžní večery opět streamovat. Semifinále bude k vidění online na této adrese, finále pak zde.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.