Zygmunt Noskowski – Klavírní díla 1: Impressions op. 29, 3 Pièces op. 35, Moments mélodiques op. 36, Contes op. 37, Feuille de trèfle op. 44

Valentina Seferinova – klavír. Nahráno: 2008. Vydáno: 2008. TT: 76:41. DDD. 1 CD Acte Préarable AP0188.

Varšavské vydavatelství se postaralo o fonografickou senzaci v podobě desky se skladbami pro klavír Zygmunta Noskowského (1846 – 1909). Je to zároveň další premiéra ve světovém měřítku, jejímž účelem bylo oslavit 100. výročí úmrtí polského skladatele a zahájit sérii věnovanou právě klavírním kompozicím toho autora. Je s podivem, že jeho skladatelské umění upadlo v zapomnění a je prakticky neznámé. Člověk marně hledá jeho příjmení na koncertních pódiích a deskách. Jen čas od času lze někde slyšet jeho geniální symfonickou báseň Step . Zygmunt Noskowski si opravdu nezasloužil takový osud, zejména když se vezme v úvahu, kolik dobrého udělal pro hudbu ve své vlasti. Byl to přece jeden z nejvýznamnějších polských skladatelů v druhé polovině 19. století; ceněn také jako dirigent, pedagog, organizátor hudebního života, pracovník a vedoucí tehdejších špičkových kulturních institucí: Varšavského hudebního spolku, Hudebního ústavu, Varšavské filharmonie. Jeho žánrově všestranný tvůrčí odkaz obsahuje díla symfonická, komorní, vokální, divadelní a instrumentální.

Mezi nimi tvoří zvlášť pozoruhodnou složku tvorba pro klavír. Lze ji obecně vzato rozdělit do dvou skupin: tance a miniatury (charakteristické kusy), zpravidla navzájem spojených v cyklech. Najdou se na desce, kterou vám s radostí představuji. (Mimochodem z mého nadšení nemluví polské vlastenectví, protože miluji každou dobrou hudbu bez ohledu na její národní původ, i když moji polští čtenáři dobře vědí, že si velice vážím české tvorby; doufám, že budu mít příležitost o tom přesvědčit také čtenáře HARMONIE.) Díla jsou řazena v chronologickém pořadí, což dovoluje zkoumat přirozený vývoj stylu Noskowského. Jeho hudba je krásná, romantická, s velkým emocionálním, lyrickým étosem. Skladatel byl vynikající melodik a jeho vynálezavost ve tvoření nádherných, zvučných melodií a témat je obdivuhodná. Líbit se mohou také nevelké rozsahy kompozic, jejich elegantní forma, početné taneční prvky (Noskowski se nechal inspirovat nejen polskými, ale i dalšími evropskými tanci). Škoda, že tak vděčná a hodnotná tvorba byla tak dlouho zapomenuta. Někteří kritici ji považovali za akademickou a salonní. To druhé slovo nemá pro mne v tomto případě pejorativní význam. Kdepak v 19. století byla hudba hrána, jestli ne v salonech?

Tyto miniatury dokážou nejen vzbudit zájem posluchače, ale i nadšení. Lví podíl na tom má výkon bulharské pianistky Valentiny Seferinové , věnující se objevování a interpretaci hudby méně známých skladatelů (je třeba připomenout její úspěšné CD s díly Joachima Raffa pro firmu Cahoots Classical). Umelkyně si správně všimla hodnoty a potenciálu tvorby Noskowského a její přístup se vyznačuje upřímností, úctou a velkým elánem. V interpretaci Seferinové slyšíme neobyčejnou citlivost, lyričnost, ale nechybějí ani virtuózní prvky. Její kultura hry je obdivuhodná. I technická kvalita nahrávky si zaslouží vysoké uznání: zvuk nástroje je velmi čitelný, přehledný a bohatý. Grafická vrstva alba je také na špičkové úrovni: obálku dvojjazyčného bookletu zdobí reprodukce obrazu Dropi velkého polského malíře Josefa Chelmonského.

Krásná, náladová hudba Zygmunta Noskowského stojí za poznání. Díky skvělému podání Valentiny Seferinové se může zalíbit všem: jak méně pokročilým posluchačům, tak milovníkům klavíru, neznámého repertoáru a romantické klavírní lyriky.