pátek, 3. prosinec 2010

Zuzana Lapčíková kvintet - Marija Panna přečistá (písně adventu a Vánoc z Moravy)

Zuzana Lapčíková kvintet - Marija Panna přečistá Zuzana Lapčíková kvintet - Marija Panna přečistá

Zuzana Lapčíková – zpěv, cimbály, Josef Fečo – kontrabas, cimbál, Rostislav Fraš – saxofony, roh, Ivan Herák – housle, viola, Ondrej Krajňák – klavír, Kamil Slezák – perkuse. Produkce: Matouš Vlčinský, Radek Zdráhal. Text: Č, A. Nahráno: 7/2010, Tonstudio Rajchman, Dolní Bojanovice. Vydáno: 2010. TT: 57:02. DDD. 1 CD Supraphon SU 4033-2.

Zuzana Lapčíková je člověkem těžko zařaditelným. Nepasuje na ni žádná hudební škatulka. (Musím dodat, že zaplať Pánbu.) V našem geografickém prostoru má pozoruhodnou schopnost vstřebávat různé podněty, inspirace, pracovat s nimi, hníst je, přetvářet je „k obrazu svému“ a tvořit svébytné hudební perly, od písní po oratorium. Na své první autorské vánoční cédéčko vybrala staré moravské melodie, témata z barokních kancionálů i vlastní písně. Kombinuje duktus hudecké muziky, jazzového comba a vše projasňuje svým kouzelným, stříbřitě zvonivým, objemově nevelkým, leč barevně velmi osobitým sopránem. Je zde 25 písní volně „spjatých“ do rámce mešního ordinária, přičemž album lze vnímat i jako originálně zpracované pásmo koled. Jsou zde písně jak tesklivé (například Moc Boží divná , Byla zima ), hudecko barokní (Zavítej k nám, dítě malé ), jazzově barokní (Toto dítě radostné ), tak svižně jazzové (Kriste, synu přemilý ). Pohled Zuzany Lapčíkové na poselství adventu a Vánoc je neobvyklý a asi není pro každého. Kdo bude očekávat klasické pastorely ve stylu nového projektu Svatojakubské vánoce 2010 nebo quasi lidové juchání à la Musica Bohemica, tak bude zklamán. Kdo si však pustí toto CD s otevřeným srdcem, bez předsudků, bude okouzlen čistotou a neuvěřitelným muzikantstvím všech zúčastněných. Zažije takřka hodinu jemné, pokorné hudby vytvořené z řady vlásečnic. Ve sleeve-note píše Miloš Štědroň, že „cyklus má podmanivé vrcholy, vysoko nastavenou laťku své všednodennosti a místa, při kterých se tají dech“. Mě se tajil dech v Kyrie, Gloria, Credu, Sanctu, Benedictu i Agnus. Jazzové combo mělo tak vysokou úroveň, že je mi trochu líto, že některé „části mše“ nebyly instrumentální...

Nemohu neocenit i zázemí nahrávky: výbornou režii Jiřího Zobače a ladění klavíru a cimbálů od Ivana Sokola; tvarově i volbou barev a písma prostý design a výborné fotografie Radka Jahůdky. Supraphon se odvážně pustil do pro něho dosud neznámé oblasti a udělal dobře. V jeho katalogu bude nejlepším vánočním projektem.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.