středa, 15. leden 2003

Životní náhody Dr. Pavla Ecksteina

JUDr. Pavel Eckstein (1911 - 2000) byl vtipným glosátorem, mužem neobyčejných znalostí, zkušeností, bezpečného instinktu, organizačních schopností, dítětem štěstěny a také nejspíš mistrem diplomacie. O tom vás přesvědčí jeho rozhlasové vzpomínky pietně zaznamenané a zredigované Janou Vašatovou . Eckstein se svou úžasnou pamětí byl skutečně pražskou legendou - chodící encyklopedií, byl přítelem mnoha slavných osob (například Rafaela Kubelíka, Ericha Kleibera, Davida Oistracha, Wolfganga Wagnera, Svjatoslava Richtera), ctěným hostem významných festivalů, znal se s kdekým a jeho slova měla velkou váhu. Kniha je sice místy trochu upovídaná, až chlubivá (viz například zdůraznění, že jeho největším šéfem a chlebodárcem byl nechvalně proslulý komunistický ministr Zdeněk Nejedlý a stýkal se i se soudruhem ministrem Kopeckým), ale především je sugestivní vyzařováním úžasné a v českých hudebních poměrech vzácné osobnosti Pavla Ecksteina. Po přečtení této knihy mi vytanula na mysli jedna jediná otázka: Jak je možné, že Pavel Eckstein kdysi volně cestoval po světě, udělal hodně pro českou hudební kulturu a přátelil se s vysoko postavenými představiteli komunistického establishmentu? (Na jedné straně je dovedl šikovně využívat ve prospěch hudby, na druhé straně jimi, jak se zdá, pohrdal.) Snad je odpověď v tom, že byl skvělým diplomatem a uměl jednat s lidmi různého světonázorového zaměření. Proto si myslím, že název knihy vystihuje jen část reality. Nemyslím si totiž, že Pavel Eckstein byl mužem, jehož život by byl směrován jenom "životními náhodami". Kniha o Pavlu Ecksteinovi je poučná, poutavá a přínosná.

Body: 0 z 6