úterý, 29. červen 2004

Wolfgang Amadeus Mozart: Sonáty pro housle a klavír K. 301 - 304

Napsal(a) 

Nosič s obalem, parafrázujícím známý portrét milenky Jindřicha IV. Gabrielle d'Estrées a její sestry, je prvním z ohlášeného kompletu Mozartových houslových sonát. Gabriela Demeterová se spolu s Norbertem Hellerem rozhodla realizovat nahrávku na historických nástrojích: housle od Kašpara Strnada pocházejí z roku 1795, hammerklavier je z dílny vídeňského stavitele Conrada Grafa a stojí v Saturnově sále zámku v Libochovicích, kde byl tento snímek také pořízen. Je zřejmé, že akustika prostoru, jeho inspirující genius loci sehrál při natáčení stěžejní roli.

Živý koncert by byl jistě zážitkem, prázdný sál má ovšem předlouhý dozvuk a tóny k nám prostřednictvím CD přicházejí jakoby z dálky, což poslechovou pohodu poněkud narušuje. Ve zvukové "peřině" bohužel také mizí subtilní dynamické a artikulační jemnosti (rozdíl mezi nonlegatem, legatem a staccatem), které mohou z těchto dvouvětých, odlehčených a přesto sebevědomě koncertantních kousků W. A. Mozarta učinit díla, jež se neomrzí po druhém, třetím poslechu. Dvojice Demeterová-Heller muzicíruje s nasazením někde, pravda, až nadbytečným: dlouhé tóny a akcenty vyznívají leckdy kvůli absenci vibrata ostře. Nejlépe tento styl svědčí asi jediné mollové ze sonát, e moll KV 304 ; tempo jejího menuetu je však už na spodní hranici únosnosti.

Pojetí je spíš lyrické, stylově však uměřené - a předvídatelné. Postrádám zde moment překvapení, špetku humoru, jiskru.

Vydavatel: Digital Media

Stopáž: 55:33

Nahráli: Gabriela Demeterová - housle, Norbert Heller - Hammerklavier

Body: 3 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.