úterý, 9. prosinec 2008

Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert Es dur pro dva klavíry a orchestr K 365 (316a), Koncert F dur pro tři klavíry a orchestr K 242

Napsal(a) 

Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert Es dur pro dva klavíry a orchestr K 365 (316a), Koncert F dur pro tři klavíry a orchestr K 242 Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert Es dur pro dva klavíry a orchestr K 365 (316a), Koncert F dur pro tři klavíry a orchestr K 242

Alexei Lubimov, Ronald Brautigam, Manfred Huss - fortepiana, Haydn Sinfonietta Wien, Manfred Huss . Produkce: Marion Schwebel. Text: A, N, F. Nahráno: 9/2006, Florianikirche, Straden (Rakousko). Vydáno: 2007. TT: 69:02. DDD. 1 CD BIS Records BIS-SACD-1618 (distribuce Euromusica).

Hlavním protagonistou projektu je všestranný Manfred Huss , který diriguje, hraje na jedno z fortepian a navíc je autorem mimořádně podrobného a fundovaného průvodního textu. V něm se dočteme jak o problematice stavby fortepian doby Mozartovy, tak i o okolnostech vzniku Mozartových koncertů pro 2 a 3 klavíry. Jsou to okolnosti velmi zajímavé, neboť koncerty pro 2 a 3 klavíry byly a jsou vnímány většinou jako rarita. Ostatně celý tento projekt je sám o sobě trochu raritou. Koncert Es dur pro dva klavíry K 365 uslyšíme totiž na tomto CD hned dvakrát - ve dvou různých verzích. Ta první (salcburská) z roku 1780 má skromnější obsazení dechů, druhá verze (vídeňská) z roku 1781 má orchestr obohacený o klarinety, trubky a tympány. Orchestr Haydn Sinfonietta Wien i sólisté hrají na dobové nástroje (respektive na jejich novodobé kopie) a nutno říci, že to oběma skladbám velmi svědčí. Vylehčený, velmi konkrétní zvuk orchestru a především pak kratší tón fortepian dodávají oběma Mozartovým koncertům vzdušnost a průzračnost, oba koncerty znějí velmi hravě, vtipně, bezstarostně, s občasným nádechem půvabné naivity. Krajní věty mají jiskru a švih, volné věty plynou jako něžná připomínka starých dobrých časů. Až neuvěřitelně dokonalá je souhra fortepian, a obdiv zaslouží o to větší, že Manfred Huss diriguje orchestr od klavíru, takže má bez nadsázky "plné ruce práce". Za zvláštní pozornost stojí skutečnost, že každé z fortepian má jinou zvukovou barvu, takže se posluchač ve skladbách nejen velmi dobře orientuje, ale provedení tím navíc získává mimořádnou plasticitu.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.