Wolfgang Amadeus Mozart – Klavírní kvartety g moll K 478, Es dur K 493

Jean-Claude Pennetier – klavír, členové Ysayova kvarteta: Guillaume Sutre – housle, Miguel da Silva – viola, Yovan Markovitch – violoncello. Produkce: Judith Carpentier-Dupont. Text: A, N, F. Nahráno: 10/2005, Abbaye de l`Epau. Vydáno: 2006. TT: 68:08. DDD. 1 CD Ysaye Records YR08 (distribuce Classic).

Mozart údajně uzavřel s nakladatelem Hoffmeistrem smlouvu na řadu klavírních kvartetů, ale velkorysý projekt velmi brzy skončil pro nezájem publika. Zbyly z něho pouhé dvě skladby: Klavírní kvartet g moll K 478 z roku 1785 a Klavírní kvartet Es dur K 493 z roku 1786. Žádné jiné dílo pro toto obsazení Mozart nenapsal, takže se v případě tohoto CD jedná o kompletní nahrávku. Nástrojové obsazení je samo o sobě velmi zajímavé, lze je dokonce vnímat jako skromnější verzi Mozartových klavírních koncertů, v nichž skladatel svěřil doprovod smyčcovému kvartetu. Francouzský pianista Jean-Claude Pennetier hraje náročný klavírní part výborně a neméně dobří jsou i členové Ysayova kvarteta: houslista Guillaume Sutre, violista Miguel da Silva a violoncellista Yovan Markovitch. Všichni mají vynikající techniku a jejich souhra je víc než obdivuhodná. Na nahrávce pečlivě dodržují všechny předepsané repetice (dokonce považovali za nutné upozornit na tuto skutečnost v bookletu), takže kupříkladu celková stopáž Kvartetu Es dur se blíží čtyřiceti minutám. Ale jejich pojetí Mozarta je natolik sympatické, že plynutí času ani příliš nevnímáme. Jediné, co na této hezké nahrávce trochu ruší, je „upozaděný“ klavír v tutti úsecích. Hudba tím trochu ztrácí na lesku a na jiskřivosti. Label Ysaye Records, v němž tato nahrávka vyšla, patří Ysayovu kvartetu. V této souvislosti je nutné dodat, že pochvalu zaslouží nejen nahrávka sama, ale i kompletní zpracování celého projektu. Disk je uložen v knížce s pevnou vazbou a velmi hezkou grafickou úpravou. Knížka nabízí řadu zajímavých textů: mimo jiné detailně zpracovanou historii vzniku obou kvartetů, vyčerpávající formální rozbor (nejen s odkazy na čísla taktů, ale také na příslušné časové údaje v nahrávce), slovníček použitých hudebních termínů, informace o interpretech, popis opatství ˜Epau, kde byla pořízena nahrávka, i pár slov o labelu samotném. (K naprostému posluchačskému komfortu tu chybí snad už jen partitura)