neděle, 30. červen 2002

Wolfgang Amadeus Mozart: Klavírní koncerty č. 9 Es dur K271, č. 25 C dur K 503 / Klavírní koncerty č. 24 c moll K491, č. 21 C dur K467

Jména interpretů na prvním CD jsou zárukou špičkové kvality, jakou očekáváme od "značkového zboží". Vyzrálost projevu Alfreda Brendla (nahrávka vznikla v roce oslav jeho sedmdesátých narozenin) oceníme ve všech ohledech, počínaje technikou (báječně jiskřící ornamentika, dokonale zřetelný a "mozartovsky" perlivý nonlegatový úhoz) přes pevný a živě tepající rytmus, vyvážená a přesvědčivá tempa až k noblesnosti pojetí, v němž navíc co chvíli zachytíme nějaký nový překvapující a oživující detail. Sir Charles Mackerras vypracoval orchestrální složku obou Mozartových koncertů tak dokonale, jako by se jednalo o symfonii. Orchestrální barvy jsou svítivé, ale zároveň decentně zaoblené, takže se nikdy nestane, že by zvukově výrazné nástroje získaly převahu nad ostatními (což oceníme zvláště v Koncertu C dur, kde Mozart předepsal vedle flétny, hobojů, fagotů a horen také trubky a tympány). Čekáme-li od Mozarta, že nás potěší a pohladí na duši, pak nám právě tento snímek poskytne obojí v míře víc než dostatečné.

Nahrávka třicetiletého polského pianisty Piotra Anderszewského vznikla o pouhý měsíc později než nahrávka Brendlova. Podle údajů v bookletu vystupuje Anderszewski v obou koncertech nejen jako pianista, ale i jako dirigent. Při romantizujícím úvodu Koncertu c moll trochu znejistíme, překvapí nás především prudké dynamické kontrasty, ve forte někdy opravdu hodně razantní. Pak nás zaujme rytmický švih, s jakým zazní basová linka vytažená v levé ruce, a po chvíli se už necháme Piotrem Anderszewským vtáhnout do jeho světa. Hraje totiž Mozarta jako svého - a tedy i našeho - současníka, a hraje ho s takovou vervou a přirozenou muzikalitou, že mu nelze nepodlehnout. V brilantní technice si Anderszewski s Brendlem nezadá, narozdíl od něho o poznání odvážněji pedalizuje. Oproti Brendlově vyváženosti výrazové i tempové si Anderszewski dovolí leccos vyhrotit: rytmická úsečnost a strohost třetí věty Koncertu c moll dává hudbě téměř ironické vyznění, tempo finální věty Koncertu C dur je na hranici hratelnosti. Naprostým opakem těchto "dravých" projevů je nesmírně citlivé podání středních vět obou koncertů. Doprovodné trioly volné věty koncertu C dur jsou klidné jak vodní hladina a v melodii jako bychom naslouchali líbezné letní noci. V obou koncertech hraje Anderszewski své vlastní kadence, které vnímáme jako hudební komentáře k jeho osobitému pojetí, plnému zajímavých a neotřelých pohledů. Orchestr Sinfonia Varsovia je ve zvuku o něco málo ostřejší než Mackerrasův Scottish Chamber Orchestra a v souhře se tu a tam objevují nepatrné posuny, způsobené zřejmě tím, že od klavíru se orchestr řídí přece jen o poznání hůř než od dirigentského pultu. I tyto zjevně nepodstatné detaily možná přispívají k tomu, že Anderszewského nahrávka působí velmi živě a bezprostředně.

Vydavatel: Philips / Universal Music // Virgin Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 67:44 / 59:30

Nahráli: Alfred Brendel - klavír, Scottish Chamber Orchestra, Sir Charles Mackerras / Piotr Anderszewski - klavír, dirigent, Sinfonia Varsovia

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.