Waltz – Ecstasy and mysticism

Co spojuje Mozartovy Německé tance , Beethovena, Johanna Strausse a tureckou hudbu? Tuto otázku si položila produkce předkládaného snímku v době, kdy se diskutuje, zda se má stát Turecko členem Evropské unie, co je to vlastně Evropa, zda její kultura skutečně tvořila a tvoří jednoznačně charakterizovatelný celek či zda byla a je schopna připustit a absorbovat jiné elementy. Tato otázka je dnes stavěna rovněž opačně (je možné, aby onen „druhý“ svět akceptoval evropsko-americkou civilizaci?), bohužel s nejkrutějšími důsledky. Je tedy vůbec pokojné soužití a vzájemné respektování odlišných kulturních světů možné? Hudba to dokázala vždycky a tento snímek chce ukázat, že naše světy přece jen tak vzdálené nejsou. Že se k tomu ovšem pouze stačí opřít o třídobé metrum politikům těžko vysvětlíme. Dějiny samozřejmě vytvářejí řadu paradoxů: když se Vídeň nejvíce obávala tureckých nájezdů, byla janičářská hudba největším módním hitem a „turecké“ elementy dokonce inspirovaly stavitele klavírů k zabudování patřičných pedálů pro doprovodné efekty, nemluvě o námětech oper a podobně. Inspirátor projektu a aranžér deseti z uvedených snímků Vladimir Ivanoff je přesvědčen o oboustranném propojení. Tak jako byla „turecká“ hudba oblíbená v Evropě, stejně tak se obliba ländleru a Straussových valčíků promítla do umělé tvorby tureckých skladatelů. To mají doložit například písně Yine bir gül-nihâl (Ještě jednou mladá růže ) či Bülbül-i hos nev â (Krásně zpívá slavíček ), které napsal Hamamîzâd Ismail Dede Efendih (1778-1846), nebo instrumentální skladba Son pesrev , jejímž autorem je Zeki Mehmed Aa (1776-1846). V sousedství podobných skladeb jsou již zmíněné Mozartovy Německé tance, Pešťský valčík a Tři Osmánci Josefa Lannera, Beethovenovy Německé tance , Valčík Řetězového mostu Johanna Strausse otce. Otázka, jak dalece je hudba různých kultur „kompatibilní“, je otázka estetická, historická i antropologická, v každém případě dráždivá a vyvolávající i vážná zamyšlení.

Vydavatel: Archiv Production/Universal Music

Stopáž: 63:34

Nahráli: Concerto Köln, Werner Erhardt; Sarband, Vladimir Ivanoff