neděle, 25. duben 2004

Vítězslava Kaprálová: Písně

Souborné provedení písní Vítězslavy Kaprálové představuje její písňový odkaz jako překvapivě jednolitý celek. Je to svět nesmírně křehký a zároveň dojemný ve své upřímnosti a zranitelnosti. Zhudebněné básnické texty pocházejí sice od různých autorů (Seifert, Nezval, Hora, Šrámek, Čarek, Křička a jiní), ale jsou společného rodu - mluví o smutku, stesku, loučení, osamění, nenávratném plynutí času. Je skutečně s podivem, jak Kaprálová dokázala přes své mládí vtisknout každé písni skladatelsky dokonalý tvar a jakou dávku průzračné hudební poezie jim přitom vdechla. Všechny se vyznačují čistým a vyzrálým rukopisem, který sice prochází určitým vývojem, ale vždy si zachovává sympatickou osobitost. Melodická linka zní při vší modernosti tak přirozeně, jako by ani nepřipouštěla jiného řešení. K její působivosti přispívají klavírní doprovody, které s mimořádnou citlivostí dokreslují atmosféru písní. Popisné zvukomalby užívá Kaprálová minimálně, a pokud tak činí, pak vždy s nápaditostí a muzikantským vtipem (ruch Jarní pouti, trojí rozmanitá stylizace ptačího zpěvu v Koledě, Rodném kraji či v Písni milostné ). Dana Burešová zpívá písně s dokonalým pochopením a vcítěním. Má velmi příjemný a vyrovnaně znějící hlas, který se zdá být právě pro tento druh hudby naprosto ideální. Americký pianista Timothy Cheek hraje s vědomím, že klavírní part není u Kaprálové pouhým doprovodem, ale rovnocennou složkou, kterou je nutné vypracovat do nejmenších detailů. A daří se mu to báječně. Nutno připomenout, že Cheek je vynikajícím znalcem díla Kaprálové a české kultury vůbec (mimo jiné před nedávnem vydal fundovanou publikaci Singing in Czech o české vokální výslovnosti pro anglické zpěváky). Česká překladatelka Cheekova průvodního textu v bookletu paní Karla Hartl je zakladatelkou a předsedkyní Společnosti V. Kaprálové, sídlící v Torontu. Její zásluhy o znovuobjevení díla Kaprálové jsou tak obrovské, že je v tuto chvíli ani nelze dostatečně docenit. Připočteme-li ke všem kladům tohoto CD navíc ještě krásnou výtvarnou podobu a velkorysé redakční zpracování, můžeme je bez rozpaků zařadit k nejvýznamnějším a nejobjevnějším tuzemským projektům posledních let.

Stopáž: 70:13

Nahráli: Dana Burešová - soprán, Timothy Cheek - klavír, Magda Čáslavská - flétna, členové Heroldova kvarteta: Petr Zdvihal, Jan Valta - housle, David Havelík - violoncello

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.