Varhany břevnovského kláštera – (Rathgeber, Mentzel, Jacob, Wagenseil, Brixi)

Hana Blažíková – soprán, Markéta Cukrová – mezzosoprán, Jaromír Nosek – bas, Capella Regia Praha, Robert Hugo. Produkce: Robert Hugo, Vítězslav Janda. Text: Č, A, N. Nahráno: 3/2008 bazilika sv. Markéty v Břevnově, Praha. Vydáno: 2009. TT: 77:55. DDD. 1 CD Arta F 10162 (2 HP Production).

Cenný příklad současné péče o varhany představuje přístup benediktinského kláštera v Břevnově. Pro zdejší chrám sv. Markéty navrhl jeho stavitel Kilián Ignác Dientzenhofer (podobně jako jinde Santini) varhanní skříň, do níž Tobias Meissner roku 1725 postavil varhany, které od 19. století měly pohnutou historii a postupně vzaly zcela za své. Díky mimořádně úspěšné sbírce postavila roku 2007 ověřená firma Kánský & Brachtl do původní Dientzenhoferovy skříně třímanuálové varhany o čtyřiatřiceti rejstřících. Robert Hugo , jinak absolvent hudební teorie na AMU, zvolil pro dramaturgii CD úzce vymezené historické hledisko: hudbu dochovanou v benediktinských klášterech v Břevnově, Broumově a Rajhradě. Výběr varhanních i cembalových skladeb většinou málo známých tvůrců a anonymů doplněný o Mentzelovu instrumentální Sinfonii i o tři vokální skladby dokládá hudební vkus 18. století, který podléhal stále více profánní, v tomto případě klavírní a operní stylizaci. Hugo přizval ke spolupráci vlastní soubor Capella Regia Praha a tři pěvce. Soprán Hany Blažíkové má výraznou barvu, která poněkud překrývá zpívaná slova. Markéta Cukrová má zajímavý hlasový témbr, ale mohla by být trochu silnější oproti nástrojům, což ještě více platí o Jaromíru Noskovi , jehož bas je lehký, vyšší, ovšem technicky ne tak pohyblivý. Robert Hugo hraje s hugovským nadhledem, od zkušeného hráče staré hudby bych očekávala větší smysl pro detail, hlavně zřetelnější artikulaci a citlivější práci s prostorem. Protagonistou nahrávky jsou především nové varhany, které vynikají vkusnou a dobově odpovídající intonací a které by stály za delší než jen tuto recenzní zmínku. Zaujmou jak barvami jednotlivých rejstříků (i se zvonkohrou), tak v kombinacích a v pedálovém sólu. Nahrávka má velký dokumentární význam a jistě po ní budou následovat další, které nabídnou i širší repertoár.