Václav Talich – Special Edition 12 – Antonín Dvořák: symfonie č. 6 D dur, op. 60, Symfonie č. 7 d moll, op. 70

Václav Talich – Special Edition 12

Antonín Dvořák:

Symfonie č. 6 D dur, op. 60, Symfonie č. 7 d moll, op. 70

Česká filharmonie, Václav Talich. Produkce: Jana Gonda, Petr Kadlec, Petr Vít. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 22. – 23. 11. 1938, HMV Abbey Road Studios, London. Vydáno: 2007. TT: 80:59. ADD, digitally remastered. 1 CD Supraphon SU 3832-2.

Václav Talich –

Special Edition 13

Antonín Dvořák:

Symfonie č. 8 G dur, op. 88, Symfonie č. 9 e moll, op. 95 „Z Nového světa“

Česká filharmonie, Václav Talich. Produkce: Jana Gonda, Petr Kadlec, Petr Vít. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 29. – 31. 10. 1951 a 28. – 30. 9. 1954, Dvořákova síň Rudolfina v Praze. Vydáno: 2007. TT: 77:12. ADD, digitally remastered. 1 CD Supraphon SU 3833-2.

Speciální talichovská edice započatá vydavatelstvím Supraphon v roce 2005 pokračuje letos dalšími dvěma ryze dvořákovskými kompakty přinášejícími skladatelovy vrcholné symfonie: č. 6 D durč. 7 d moll (Special Edition 12) a č. 8 G durč. 9 e moll (Special Edition 13). Ihned v úvodu mě napadla myšlenka, zdali si tento počin nezasloužil spíš společné neoddělené vydání jako dvojkompakt, protože jde vlastně o unikátní portrét České filharmonie s Václavem Talichem z let 1938 a 1951?-?1954, a současně čtyři nejhranější Dvořákovy symfonie.

Nahrávky Šesté a Sedmé pocházejí z listopadu 1938, kdy Talich hostoval s Českou filharmonií v Londýně, a jsou výsledkem jeho anglického turné. Tomu předcházely četné zahraniční úspěchy ve 30. letech. Oba dva snímky, vzniklé ve dvou dnech v londýnském studiu firmy His Master0˜s Voice, jsou unikátním dokumentem zachycujícím interpretaci meziválečných filharmoniků, která byla na vysoké úrovni. Zvuková kvalita po digitálním remasteringu obou archivních snímků symfonií je vzhledem k době vzniku skutečně udivující. O třináct a patnáct let mladší nahrávky Dvořákovy Osmé a Deváté vznikly v Praze ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Po technické stránce jsou tyto dva snímky (rovněž digitálně rekonstruované) o poznání kvalitnější: jednotlivé nástrojové skupiny jsou ve zvuku více čitelnější a celkově je i hladina šumu daleko nižší, což určitě zpříjemní poslech.

Jsou-li, podle mého názoru, Talichovy nahrávky Dvořákovy Šesté a Sedmé z roku 1938 vynikající, tak Osmá a Devátá z padesátých let jsou fenomenální. Ve zvukové propracovanosti, interpretační a stylové čistotě, ve smyslu Dvořákovy klasicko-romantické syntézy lze, myslím, oba kompaktní disky považovat ve své kategorii (kategorii historických nahrávek) za referenční. V letošním roce by měla být Speciální talichovská edice završena (zbývají ještě tři kompaktní disky). Již teď si kladu otázku, zda po ančerlovském a talichovském projektu bude následovat nějaký další. Archiv vydavatelství Supraphon je nesmírně bohatý na dnes již historické a mnohdy unikátní snímky, které by neměly zůstat bez povšimnutí. Doufám, že dramaturgie tohoto našeho zatím stále nejprestižnějšího hudebního vydavatelství bude i nadále pokračovat v podobném duchu, protože je skutečně z čeho vybírat a co nabídnout.

Libor Dřevikovský

Body: 5 z 6

Sdílet článek: