Václav Dvořák – Dvořák, Smetana

Dvořák: Romantické kusy op. 75, Sonatina op. 100. Smetana: Z domoviny. Ernst: Nocturno op. 8/1, Bolero op. 16

Václav Dvořák – housle, Michal Rezek – klavír. Produkce: Václav Dvořák. Text: Č, A. Nahráno: 2007. Vydáno: 2007. TT: 59:24. DDD.

1 CD Jan Nykrýn ny246003-2 (www.nykryn.com).

Slavný nástrojový časopis The Strad napsal o Václavu Dvořákovi, že má velký, atraktivní tón. Po poslechu jeho nového projektu mu musím dát za pravdu. Není to sice tón tak osobitý, jako vlastní Mutter, Vengerov, Kremer nebo Repin, ale nabízí kvality, které nelze pominout. Obligátní český repertoár připravil poctivě, bez samoúčelných překvapení v tempech, frázování a dynamice. Navíc velmi ctí zápis autora, což není vůbec samozřejmé. Romantické kusy jsou skutečně komorní, klidné, citlivé k nástrojovému kouzlu. Kdyby v nich nebyla příjemná jiskra, tak by se dalo napsat, že jsou „usedlé“. Potěší očekávanou tradicí českého způsobu interpretace. V tomto směru zajímavější je přece jen více vyzpívaná Sonatina . Vrcholem desky je však Smetana. Z domoviny jsem měl pocit, že právě tato hudba je Dvořákovi nejbližší. Vypointování některých detailů bylo pro mě překvapením.

Nechcete-li hrát hudbu Heinricha Wilhelma Ernsta se sladkobolnou salónností, do které se snadno vklouzne, tak musíte pečlivě vážit tempa, míru vibráta, glissand, poměry temp. Pan Dvořák se strefil do černého. Jeho technika sice není tak brilantní jako například u Heifetze, Menuhina a jiných, ale to ostatně není v prvním plánu. Jak česká premiéra Nocturna , tak světová Bolera je hlavně otázka výrazu a ten je přesvědčivý. Kdybych měl Václava Dvořáka k někomu typově přirovnat, pak by to byl Václav Snítil.

Coda: Vydavatel byl tak důkladný, že uvedl údaje, s jakými jsem se ještě na žádné české desce nesetkal: housle a jejich autora (Zdeněk Frodl z Hradce Králové, 2000, „Luigi“), použité struny: Larsen „Tzigane“, značka smyčce (Rudolf Neudörfer) i klavíru – Steinway, koncertní model D (tónově inspirující spolupráce Michala Rezka). Cover je jednoduchý, nekomerční, což nemusí být v době, kdy je v oblasti designu dovoleno téměř vše, pouze výhodou.