středa, 9. duben 2003

Uri Caine: Diabelli Variations

Uri Caine , americký pianista, skladatel a aranžér, autor úprav Mahlerových či Schumannových skladeb nebo Goldbergových variací , si tentokrát pohrál s Beethovenovým cyklem takzvaných Diabelliho variací . Ve dvacátých letech 18. století dal Anton Diabelli, skladatel a pedagog, svůj valčík v C dur k dispozici padesáti skladatelům, kteří podle jeho názoru vhodně reprezentovali rakouskou kulturu. Dnes už nám většina jmen nic neříká - ve sbírce se však také sešli například mladičký Liszt s Karlem Czerným. Diabelli netušil, že svou jednoduchou skladbičkou inspiruje Ludwiga van Beethovena nikoli k jedné, ale hned k třiatřiceti variacím. Jeho Veränderungen tak musely vyjít v samostatném svazku roku 1826. Beethoven zde exemplárně předvedl takové kompoziční mistrovství, jaké najde v hudební literatuře stěží obdoby. Jakkoli primitivní se nám původní téma může zdát, Beethoven v něm objevil potenciál, který mu vystačil na hodinový cyklus. Cainovo aranžmá zahrnuje nejen lehké zjazzování, ale především orchestrální instrumentaci. Tady je Caine obdivuhodně autentický: hraje na fortepiano a doprovází jej proslulý orchestr dobových nástrojů Concerto Köln . Jeho zvuk vyvolává dojem, jako bychom se účastnili jedné z premiér Beethovenova nového orchestrálního díla. Uri Caine zachází velmi citlivě s frázováním a své jazzové "choutky" drží na uzdě. Disciplina jde ruku v ruce s hravostí: uslyšíme zde například témata z 5. i 9. symfonie či Sonáty cis moll - tyto narážky však nejsou násilně implantovány, mají oporu v notovém textu.

Knížečka, která doplňuje papírový obal CD (z dílny společnosti Winter&Winter vycházejí skutečné mistrovské kousky!), se zdá být ilustrací zhotovenou přímo na objednávku interpretů - jde ale o "architektonické variace" na domek Paula Schmitthennera (1884-1972).

Inspirující nahrávka by možná potěšila a pobavila i Beethovena - měl-li alespoň nepatrný smysl pro humor.

Vydavatel: Winter & Winter / 2HP Production

Stopáž: 56:07