Tomáš Vrbka: Státní opera Praha

Tak velkou knihu o opeře ještě nemám. Historie divadelní budovy mezi Václavským náměstím a Hlavním nádražím a peripetie operního dění, které se v ní odehrávalo od počátku do současnosti, jsou zde pojednány na 600 stranách s 870 černobílými a 410 barevnými ilustracemi. (Analogicky zpracované žánry operetní, baletní a činoherní by měly následovat.) Koncepcí je publikaci možné přirovnat nejspíše k velké řadě Chronik Verlag Harenberg, která i u nás vychází v Edici Kronik s chronologickými přehledy historie lidstva a bohatou faktografickou i obrazovou dokumentací. Podobně Tomáš Vrbka, autor publikace o Státní opeře, po úvodním souvislém historickém přehledu 115 let Státní opery Praha (s až přílišným akcentem na poslední roky) a po shrnutí architektonického vývoje budovy a jejího okolí otevírá před čtenáři sezonu po sezoně pestré i bohaté, úspěšné i pohnuté operní historie divadla s proměnlivým názvem od Neues Deutsches Theater přes Divadlo 5. května, respektive Velkou operu 5. května, Smetanovo divadlo až po Státní operu. S erudicí, citem, pečlivostí k detailu a především s obdivuhodným rozsahem shromážděného a z převážné většiny dosud nepublikovaného materiálu uvádí Vrbka každou sezonu přehledem premiér, nových nastudování či dalších operních akcí včetně inscenačního týmu, které pak připomíná reprodukcemi fotografií inscenací, zkoušek či společenských akcí, fotografií a jiných portrétů umělců v civilu i v rolích, prostřednictvím faksimile cedulí, plakátů, fermanů, karikatur, článků, dopisů včetně scénických návrhů. V krátkých, informačně hutných odstavcích popisuje jednotlivé sezony i dramaturgické trendy, hodnotí významné inscenace, cykly či festivaly případně i hostování zahraničních souborů, ozřejmuje vztahy k Národnímu divadlu, připomíná technologické změny a ve výstižných medailonech postihuje umělecké působení sólistů, dirigentů, režisérů, scénografů, sbormistrů, dramaturgů i dalších osobností, které se zapsaly do dějin divadla. Samozřejmě nechybějí rejstříky – jmenný, děl i rolí – a bibliografie. Publikace je nejen cenným souhrnným dílem z hlediska faktografického, objevným zdrojem mimořádného množství obrazového materiálu, ale především skutečně reprezentativním přehledem o více než stoleté etapě jednoho významného divadla v souvislostech vývoje opery v Praze i v Evropě. Tomáši Vrbkovi za ni rozhodně patří uznání.

Vydavatel: Vydala Státní opera Praha, Slovart

Stopáž: 600 stran