booklet
Hudba Tobiase Pickera (nar. 1954) se k nám prostřednictvím nahrávky Chandosu dostala poprvé loni, kdy byla na trh uvedena jeho opera
Thérse Raquin (recenze HARMONIE č. 11, 2002). Tentokrát se představuje třemi instrumentálními skladbami. První z nich, Klavírní koncert
"Klíč k městu" , vznikla roku 1982 jako soutěžní skladba pro oslavy 100. výročí existence mostu v Brooklynu a o několik měsíců později ji skladatel jako vítěznou skladbu za doprovodu Brooklynských filharmoniků sám premiéroval. Skladba byla označena za dílo "nespoutané energie a kosmopolitního eklekticismu". Etiketa eklekticismu však nebyla míněna pejorativně, jak je většinou chápána. Picker využil různých stylových elementů v kontextu k námětu své skladby zcela záměrně. V rytmicko melodické složce lze zaslechnout názvuky messiaenovské, ale také samozřejmě (jak jinak) ohlasy Gershwinovy, plochy dvanáctitónových konstrukcí a podobně. Brooklynský most symbolizuje most mezi Starým a Novým světem i mezi hudebními epochami, most v nejširším významu slova. Také skladba
"A náhle je večer" vznikla na objednávku, a sice spojených orchestrů mladých hudebníků amerických měst. Jejím námětem je báseň sicilského básníka Salvatora Quasimoda (1901-68) o pomíjivosti mládí. Mládí je přítomno především v bohaté rytmické složce skladby, jednotlivým nástrojům jsou přidělovány koncertantní úseky (druhá věta je vlastně malým houslovým koncertem). Pro mladé hudebníky tak vzniklo dílo, jež bylo zároveň interpretační výzvou. Třívětá struktura (
Srdce země ,
Sluneční svit ,
A náhle je večer ) odpovídá životním etapám.
Koncertu pro violoncello předcházela starší verze (
Suita pro violoncello a klavír ) a dvě písně, jež se staly zdrojem tematického materiálu. I tentokrát se jednalo o skladbu na objednávku, zadavatelem byl Symfonický orchestr BBC, který ji v srpnu 2001 premiéroval. "A najednou je večer" a Koncert pro violoncello se objevují na nahrávce poprvé. Tobias Picker patří k oné skladatelské generaci naší doby, která netouží být za každou cenu novátorská a těží ze stále ještě dostatečných zásob kompozičních možností na bázi tradičního materiálu. To mu nejen nebrání, ale naopak umožňuje vnést do skladeb znaky své osobitosti.
Sólistou cellového koncertu je britský violoncellista Paul Watkins (nar. 1964, v poslední době se začal věnovat také dirigování), sólistou "Klíče k městu" americký klavírista Jeremy Denk (nar. 1970). Dirigent Thomas Sanderling jde ve stopách svého otce Kurta Sanderlinga nejen pokud jde o povolání, ale i teritoriálně. Narozen v Novosibirsku, stal se už ve svých 24 letech hudebním ředitelem opery v Halle a přes další působiště v Německu, Japonsku, Finsku a Dánsku se stal šéfem Ruského filharmonického orchestru v Moskvě a spolupracuje s Petrohradskou filharmonií (někdejší Leningradskou, jíž byl Kurt Sanderling 1941-1960 šéfem).
Vydavatel: Chandos / Panther
Stopáž: 62:11
Nahráli: Jeremy Denk - klavír, Paul Watkins - violoncello, Ruský filharmonický orchestr, dirigent Thomas Sanderling
Body: 5 z 6