čtvrtek, 8. červenec 2004

Thomas Quasthoff: A Romantic Songbook (Schubert,Schumannm, Mendelssohn, Wolf, Loewe, R. Strauss) - Schubert,Schumannm, Mendelssohn, Wolf, Lo

Pokud vydavatelství, jako je Deutsche Grammophon, vsadí na osvědčeného interpreta a osvědčený repertoár, musí zaručeně vzniknout bez rizika kvalitní nahrávka. To se stalo i v případě tohoto CD. Jak již název napovídá, album obsahuje romantický písňový repertoár. Jedná se o výběr většinou poměrně známých písní německých romantiků, což samozřejmě nahrávku po dramaturgické stránce nestaví mezi zvlášť vyjímečné počiny. V bookletu je však zmíněn širší kontext prováděcí praxe 19. století, kdy byly písně uváděny jednotlivě, ne v cyklech, ale často v pestrých směsicích, kde hlavní bylo, aby se posluchač ani na chvíli nenudil. Thomas Quasthoff si je vědom těchto faktů a k této dramaturgii sahá zcela záměrně. A tak je nahrávka pestrým recitálem a předvedením hlasové brilance a vkusu, vše přesně vyvážené ve prospěch písní. Nejpočetněji, sedmi písněmi je zastoupen "zakladatel" moderní romantické písně Franz Schubert. Například známé Heidenröslein na text Goetheho nebo Die Forelle (Pstruh ) jsou v zásadě strofické, ale u dalších písní slyšíme postupný zrod nového ideálu písně, ve kterém se pojí hudba se slovem. Tento vztah můžeme v různých podobách sledovat u písní dalších autorů. Z Schumanna uslyšíme kromě tří písní z cyklu Myrthen také známou, dramatickou baladu Belsatzar . Mendelssohn je zastoupen dvěmi písněmi (například Auf Flügeln des Gesanges ), Hugo Wolf třemi písněmi na Mörikeho texty. Zajímavým překvapením mohou být tři balady Carla Loeweho, zvláště tajemná Herr Oluf . Richard Strauss je reprezentován čtyřmi známými písněmi z opusů 10 a 27 .

U písní s klavírem v podání basu či basbarytonu bývá často problém s mírou vyrazového odlišení. Známé písně v podání tenoru, či ženských hlasů připadají lidskému uchu díky své vyšší poloze schopné i většího výrazového a barevného rozlišení a v podání hlubokého mužského hlasu mohou jemné písně často znít jako slité hluboké hučení. V případě Quasthoffa o tom však nemůže být ani řeč. Tento zpěvák, světová hvězda ve svém hlasovém oboru, má za sebou již řadu písňových nahrávek. Disponuje krásným, vysoce kultivovaným basbarytonem, který se umí vhodně dynamicky i výrazově přizbůsobit druhu klavírní písně.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 79:53

Nahráli: Thomas Quasthoff - basbaryton, Justus Zeyen - klavír