pondělí, 27. prosinec 2010

The World Of The Castrati - The Voice Of Angels

The World Of The Castrati - The Voice Of Angels (Monteverdi, Handel, Caldara, Vivaldi, Mozart, Hasse, Gluck, J. Ch. Bach, Rossini) The World Of The Castrati - The Voice Of Angels (Monteverdi, Handel, Caldara, Vivaldi, Mozart, Hasse, Gluck, J. Ch. Bach, Rossini)

(Monteverdi, Handel, Caldara, Vivaldi, Mozart, Hasse, Gluck, J. Ch. Bach, Rossini)

Natalie Dessay, Kate Royal, Sonia Prina, Stephanie Blythe, Laura Poverelli, Vivica Genaux, Elina Garanča, Patrizia Ciofi, Joyce DiDonato, Della Jones, Anne Sofie von Otter, Véronique Gens, Philippe Jaroussky, James Bowman, René Jacobs, Lawrence Zazzo, Max Emanuel Cencic, Gérard Lesne, David Daniels. Text: A, N. Nahráno: 1978 – 2010. Vydáno: 2010. TT: CD – 77:21, 67:31, DVD – 33:02. 2 CD + 1 DVD Virgin Classics 648791 2 (EMI).

Když má někdo tak obrovský archiv a katalog jako EMI Music a jeho label Virgin Classics, tak lze naplnit ideu poctu kastrátům poměrně snadno. Na prvním CD jsou záznamy hlasů 12 žen, na druhém sedmi mužů. Nahrávky vznikaly v rozmezí 32 let, takže je to i ukázka vývoje interpretace, způsobu zpěvu a estetických názorů. To je patrné zvláště u kontratenorů. Například rozdíl mezi projevem René Jacobse a Davida Danielse je přímo propastný. (Bohužel u nahrávek chybí vročení, což je u tak seriózní firmy překvapující.) U každé ukázky z opery je uvedeno, který nebo kteří kastráti ji kdysi dle dochovaných pramenů zpívali. Najdete zde všechna slavná jména: od Farinelliho, Carestiniho, Cafarelliho, Senesina, Cicognaniho až po Tenducciho, Vellutiho, Guadagniho a Orsiniho. (Těžko říci, jestli bychom byli dnes nadšeni či zklamáni jejich zpěvem, rozhodně by však bylo zajímavé přesunout se časovou smyčkou do 17. století a slyšet jejich hlasy.)

Hodnotící hlediska zpěvu mohou být subjektivní. Jestliže mě se nelíbí přednes Händelovy árie z Giulia Cesara od Stephanie Blythe nebo ukázka z opery Admeto téhož skladatele v podání René Jacobse , tak jiný posluchač bude mít opačný názor. Za sebe musím dodat, že mě zaujaly především výkony Natalie Dessay (Monteverdi: L‘Orfeo ), Patrizie Ciofi (Vivaldi: Bajazet ), Eliny Garanči (Vivaldi: Bajazet), Philippa Jarousského (Vivaldi: Giustino , Johann Christian Bach: koncertní árie Ebben si vada... ), Maxe Emanuela Cencice (Rossini: Aureliano in Palmira ) a Davida Danielse (Mozart: Mitridate ). Přestože výběr skladatelů není příliš široký, tak docela dobře naznačuje, co se v které době pro kontratenory psalo a co se po nich žádalo. Perličkou jsou dvě interpretace slavné árie Frondi Tenere...Ombra mai fu z Händlovy opery SerseAnne Sofie von OtterGérard Lesne. Jsou dost jiné a obě něžně krásné.

Příjemným doplňkem je DVD s videozáznamy šesti árií, přičemž tři jsou i v audio verzi a tři na CD nejsou (Händel: Parnasso in Festa , Max Emanuel Cencic ; Johann Christian Bach: Adriano in Siria , Philippe Jaroussky ; Vivaldi: Bajazet , Vivica Genaux ). Výčet doprovodných ansámblů by byl dlouhý. Všechno to jsou renomované soubory vedené leadry zvučných jmen: Wiliam Christie , Fabio Biondi , Ivor Bolton , John Nelson , Emmanuelle Haïm , Alan Curtis , Harry Bicket , Michael Hofstetter a další. Pro diskofily, kteří se zajímají o dějiny kastrátů a o bel canto a nemají původní nahrávky operních kompletů to bude titul hodný pozornosti.