pátek, 12. duben 2002

The John Scofield Band: Überjam

Na obalu alba prohlašuje Scofield hrdě, že ze všech desek, které kdy natočil by se Überjam Milesu Davisovi líbila nejvíce, protože Davis chtěl vždy posunovat vývoj jazzu do neprobádaných končin. Tak revoluční Scofieldův nový počin asi není, ale rozhodně naznačuje posun ve vývoji kytaristy, naočkovaného hledačstvím právě jeho legendárním kapelníkem ze začátku 80. let.

Pestrost rytmů by zřejmě byla tou nejpřiléhavější charakteristikou desky obsahující pro Johna Scofielda jedenáct příležitostí prokázat improvizační originalitu a spontaneitu. Že se jedná povětšinou o harmonicky nekomplikované groovy a vampy není vůbec na škodu, Scofield na ostinátní harmonie hrát umí a tvořivost v sólech na jeden či dva akordy mu rozhodně neschází. Zvukově je to starý dobrý Scofield s frázováním připomínajícím saxofon a decentními experimenty s efekty. O okolní vzruch se starají především jeho spoluhráči, Avi Bortnick jako neunavný kytarový doprovazeč bez sólových ambicí a dvorní spouštěč samplů, Adam Deitch prezentující na svojí bicí soupravě širokou škálu hektických i klidných rytmů. Basista Jesse Murphy slouží jako opora pro konání ostatních členů kapely, včetně hostů, saxofonisty Karla Densona a klávesisty Johna Medeskiho z kapely kultovních inspirátorů jambandové scény Medeski Martin & Wood.

Scofield zvolil skutečně vhodný způsob, jak přiblížit téměř výhradně instrumentální muziku (pouze I brake 4 Monster Booty obsahuje rapovou sekvenci) širšímu a především mladšímu publiku. Celá jambandová scéna ostatně staví na otevřenosti publika vůči nejrůznějším žánrovým mixům, stylové škatulky ve společnosti fanoušků jam bandů prostě nemají šanci a i muzikanty to očividně osvobozuje. Jediným kritériem úspěchu opravdu je, zda si kapela dokáže posluchače něčím získat. Že se to Scofieldovi daří, je nasnadě, i jeho syn Evan ho doprovázel se skupinou přátel na turné po USA, což by se u potomka právě vstupujícího do pubertálního období mohlo považovat za měřítko.

Od návštěvy Scofieldova jambandu v Praze udělala kapela notný krok kupředu a přestože si zachovává jamový charakter, skladby jsou mnohem organizovanější a aranže promyšlenější. Zároveň však ponechávají dostatečný průchod spontánní improvizaci a prostor k rytmickým a zvukovým experimentům i humoru, jako třeba v titulní skladbě Überjam , kde se přes ostináta a kvákadlo doprovodné kytary důstojně nese melodie otřepaného standardu Blue Moon . A to je přece jejich hlavní deviza, ne?

Jakub Litoš - piano. 1 CD Animal Globe (Panther) AG 001 JL. TT: 31:12.

Vydavatel: Verve

Stopáž: 58:45