sobota, 28. duben 2012

The Czech Boys Choir - Rejoice And Be Merry

Napsal(a) 

The Czech Boys Choir - Rejoice And Be Merry The Czech Boys Choir - Rejoice And Be Merry

(Benjamin Britten, John Rutter)

Český chlapecký sbor, Jakub Martinec – umělecký vedoucí, sbormistr, Jennifer Beynon Martinec – sbormistryně, Hana Müllerová--Jouzová – harfa, Václav Uhlíř – varhany, Martin Maroul – trubka, Mikuláš Chvojka – soprán. Text: A. Nahráno: 29. – 30. 8. a 12. 9. 2011, Kostel Nejsvětější Trojice v Rychnově nad Kněžnou. TT: 53:32. DDD. 1 CD Pueri Auri, o. p. s. PA 22011.

V adventním čase přichází na trh v pořadí již druhá nahrávka Českého chlapeckého sboru , který vznikl v roce 2010 v Hradci Králové. Přináší srovnání „vánoční“ tvorby dvou anglických skladatelů – Benjamina Brittena a Johna Ruttera. Brittenova Slavnost koled op. 28 byla napsána během druhé světové války a zazněla poprvé roku 1942 na Norwich Castle. Ačkoliv jde o úpravy a stylizace písní různých tradic, je to dílo velmi svébytné a originální, s typickým brittenovským rukopisem, projevujícím se jak v zajímavém zacházení s harmonickým a melodickým materiálem a sborovou traktací, tak v netradičním zapojení harfy coby doprovodného nástroje. Harfové interludium, které kompozici zhruba ve dvou třetinách přetíná, je nečekaně krásnou intimní a skromnou hudbou, která velmi dobře odpovídá poselství koled – radovat se můžeme i tiše a nenápadně, s důrazem na vnitřní prožitek a s absencí vnějškové okázalosti. Koledy Johna Ruttera jsou v mnohém opakem Brittenových úprav – zvukově efektní, opulentní, s akcentací tutti zvuku a harmonického vývoje. Do série koled (v níž najdeme i Tichou noc Franze Grubera a Josepha Mohra a českou Hajej, nynej, Ježíšku) zařadil i tři autorské, které svou vyumělkovaností a harmonií odkazující spíše k populární hudbě jdou vlastně proti duchu ostatních. Český chlapecký sbor pod vedením sbormistra Jakuba Martince a sbormistryně Jennifer Beynon Martinec zpívá s přehledem o celku, s citem pro dynamiku a tektoniku skladeb. Jeho síla je spíše v tutti pasážích, které zní plně a vyrovnaně (místy z celku trochu vyčnívají ostřejší soprány). Některé nástupy jednotlivých hlasů (převážně soprány a tenory) jsou lehce intonačně nejisté, z hlediska celkové barvy není sbor ještě plně kompaktní, ale to je vzhledem k jeho mládí pochopitelné. Diskutabilní je „italská“ výslovnost latinského textu, to je nicméně obecnější problém. Dlouhý dozvuk kostela Nejsvětější Trojice v Rychnově nad Kněžnou je pro zvolený repertoár jistě vhodný, přesto bych si dovedl představit o něco konkrétnější a bližší snímání (hlavně v některých kontrapunktických částech Brittenovy kompozice).

Body: 3 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.