úterý, 12. únor 2008

Tara Fuki - Auris

Tara Fuki - Auris Tara Fuki - Auris

Dorota Barová - violoncello, zpěv, Andrea Konstakiewicz - violoncello, zpěv, citera, hang. Hosté: Vertigo Quintet (Marcel Bárta - basklarinet, Oskar Török - trubka, Vojtěch Procházka - Fender Rhodes, Rastislav Uhrík - kontrabas, Daniel Šoltis - bicí), Jahanguir Nazir - hangs, tabla, kanjira, zpěv, Martin Alajam - kytara, Tomáš Veselý - piano, Aleš Hyvnar - darbouka. Nahráno: 10/2006, Praha. Vydáno: 2007. TT: 45:14. 1 CD Indies Scope Records MAM 400-2.

U Tara Fuki nemá cenu pátrat po čemsi stmelujícím, osovém, protože výlučnost dua violoncellistek spočívá v hravosti, nespoutanosti a v momentálním rozpoložení. Svou nezařaditelnost si Andrea Konstankiewicz s Dorotou Barovou dokáží omluvit: "Ničemu se nebráníme, vyjadřujeme se svobodně, neuzavíráme se do škatulek, necháváme se vést." Tentokrát vést potřebou obohatit charakteristický akustický zvuk dvou nástrojů, na předchozích dvou albech jen výjimečně podpořený samply, o hostující hudebníky a nové výrazové prostředky coby vyjádření vlastních pocitů vnímání okolí, jejichž snovou náladovost nadále dokresluje zpěv v ohebné polštině.

S pianem Tomáše Veselého, tably a indickou tamburínou kanjirou Jahanguira Nazira, kompletním Vertigo Quintetem, kytaristou Martinem Alajamem, a především zvukovým kouzelnictvím producenta a hráče na darbouku Aleše Hyvnara, Tara Fuki vstoupily do zcela nového světa. S bohatě navrstvenými vokály - křehce šeptajícími i sborově bujícími - daleko větší dravostí a beze strachu, že by "zhudebněné" sny mohla taneční elektronika zadusit. Smyslně perlivá hudba odehrávající se přes dvě violoncella postupně nebo v nečekaných okamžicích zmohutňuje nebo ji jen tak v povzdálí tušíte. Tara Fuki mají sílu nepředvídatelnosti, v tom spočívá jejich největší deviza.