Dnešní doba oceňuje pluralitu. Máme na výběr širokou škálu kulturních zkušeností ze všech koutů světa a můžeme je - zprostředkovaně - porovnávat. Dochází k pokusům o dialog vyjadřovacích prostředků různých kultur, většinou ovšem pouze o jejich seřazení vedle sebe (protože dnešní doba také nemá čas ani trpělivost k náročnému poznávání).
Vodní Pašije podle sv. Matouše Tan Duna jsou po všech stránkách multikulturním projektem. Autor se vydal na pomyslnou cestu ze svého domova ("kaligrafický" zpěv pekingské opery, zvuk staré čínské keramické flétny xun), přes mongolský alikvotní zpěv, mikrotonální hudbu až k moderní elektronice (samplery) a zakotvil v pevné evropské tradici (čtyřhlas sboru, chorál). Pašije vznikly na objednávku Helmuta Rillinga a Mezinárodní Bachovy akademie ve Stuttgartu ke dvěstěpadesátému výročí Bachova úmrtí. Voda v názvu je pro skladatele symbolem - křtu, ale i znovuzrození a naděje. Zhruba hodinu a půl trvající dílo se přidržuje textu Matoušova evangelia, redukuje ho ale na několik základních výňatků (vztahujících se ke každé důležité pašijové situaci) a ty jsou doplněny poetickými reflexemi skladatele. Problém kompozice spatřuji v její přílišné formální schematičnosti a také v nepříliš invenčním zacházení se zvolenými - velice bohatými - zvukovými prostředky. Často jde spíše o přehlídku či výstavku apartních a "tajuplných" zvuků (šplouchání vody ve skleněných báních, kameny) než o jejich smysluplné kompoziční zpracování. Totéž se dá říci o vokálních partiích díla - většina melodických linek má stejný průběh: nasazení tónu, melisma a na konci fráze její "ozvláštnění" v podobě nějakého glissanda do extrémní polohy. Nutno ovšem uznat, že sólisté se s těmito nároky vypořádávají nadmíru dobře - především sopranistka
Elizabeth Keusch zpívá úžasně lehce až někam k E'''. Vodní pašije jsou dílo extrovertní, zaměřené na efekt poslechový i vizuální (sbor a sólisté jsou na pódiu odděleny skleněnými svítícími dózami, uspořádanými do tvaru kříže). Chybí v něm okamžik opravdové kontemplace, ztišení a soustředění. A bachovské pokory.
Vydavatel: Sony Classical / Sony Music Bonton
Stopáž: 56:58 + 35:09
Nahráli: Elizabeth Keusch, Stephen Bryant, Mark O'Connor, Maya Beiser, David Cossin, Martin Homann, Adam Weisman, Yuanlin Chen, David Sheppard, RIAS-Kammerchor Berlin, Sarah Ioannides - sbormistr, Tan Dun
Body: 3 z 6