pondělí, 25. červenec 2005

Tan Dun: The Map

Anssi Karttunen - violoncello, Davey Frankel - video, Shanghai Symphony Orchestra, Tan Dun. Produkce: Harald Gericke. Titulky: A, N, F, Š, čínsky. Text: A, N, F. Nahráno: live, 11/2003, Feng Huang, Čína. Vydáno: 2004. TT: 46:27 (koncert)+27:25(film). DDD. 1 DVD Deutsche Grammophon 0044 0073 4009 (Universal Music). Koncert pro violoncello, video a orchestr The Map (Mapa ) vytvořil skladatel Tan Dun na objednávku Bostonských symfoniků, sólový part hrál na premiéře Yo-Yo Ma. Skladba ale svou genezí i následnou existencí přesáhla rámec hudebním provozem iniciované kompozice: stala se mimořádným projektem, jehož podstatný rozměr je zachycen na DVD - v podobě záznamu z živého provedení díla v historickým kulisách města Feng Huang v čínské provincii Chunan. Za dirigentským pultem stanul (stejně jako při premiéře) Tan Dun, orchestrálním partnerem finského violoncellisty Anssiho Karttunena byl Šanghajský symfonický orchestr . Typologicky je skladba dílem s živou elektronickou složkou, která ale - vzhledem k pokročilosti technologií - zahrnuje i vizuální rozměr. Do partitury jsou vkomponovány video samply s charakteristkými hudebními projevy příslušníků etnických menšin z Tan Dunovy rodné provincie, orchestrální hlasy včetně sólového partu jsou z nich často odvozeny, rozvíjejí se z nich nebo jim sekundují (podobně pracoval Steve Reich v Different Trains nebo v City Life , sám Tan Dun už dříve několik svých kompozic pojednal jako multimediální díla). V každé z devíti částí skladby je video-part funkční, závaznou součástí hudební struktury - úkolem dirigenta je nejen řídit orchestr podle not, ale v načasování a tempu zohlednit i projekci na plátně. Při přehrávání běží na monitoru se vstupem každé nové části titulky s vysvětlením, co název části znamená (Tanec duchů , Naříkavý zpěv , Kamenné bubínky , Zpěv jazykem a podobně) a při jaké přiležitosti se to či ono zpívá, tančí nebo hraje. Koncert musel být úchvatným zážitkem - Tan Dun s týmem realizátorů pro něj vybral místo na řece, která dělila pódium a auditorium. Škoda, že režie finálním sestřihem dost zasáhla do atmosféry, kterou lze ze záznamu vytušit - prudkými prostřihy záběrů, neochotou setrvávat u jednoho pohledu, zbytečnou zbrklostí a někdy až únavnou názorností (zrychlující se prostřihy při gradujícím rytmu činelů, až příliš letmé pohledy na projekční plátna a na osvětlené okolí, do publika a podobně, zhuštěně sestřihaná závěrečná děkovačka - myslím, že by nikomu nevadilo, kdyby se po pětačtyřiceti minutách pohroužení do světa Tan Dunovy koncertantní suity díval třeba ještě čtyři nebo pět minut na konec akce, protože škoda to místo hned opouštět). DVD je doplněno zajímavým a dobře udělaným filmovým dokumentem o autorově cestě ke skladbě a k jejímu čínskému provedení, trochu mi vadilo jen to, že vzhledem k tomu, že se v něm většinou mluví anglicky, při volbě anglických titulků není možné mít text mluveného slova pod obrazem (nicméně Tan Dun mluví dost srozumitelně). Přes uvedené výhrady považuji DVD - obzvláště po té, co jsem si otevřela bonus, jehož obsahem je přebohatá nabídka věčně omílaných klasických a romantických oper, krásných hlasů a podobně - za mimořádný ediční čin.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 46:27 (koncert)+27:25(film)

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.