úterý, 27. leden 2009

Svjatoslav Richter – Šostakovič, Chopin; Svjatoslav Richter – Schumann

Napsal(a) 

Svjatoslav Richter - Šostakovič, Chopin - Svjatoslav Richter – Schumann Svjatoslav Richter - Šostakovič, Chopin - Svjatoslav Richter – Schumann

Svjatoslav Richter - Šostakovič, Chopin - Svjatoslav Richter – Schumann Svjatoslav Richter - Šostakovič, Chopin - Svjatoslav Richter – Schumann
HHHHH

Svjatoslav Richter

Šostakovič, Chopin

Svjatoslav Richter – klavír. Text: Č, A, N, F. Nahráno: live, 1956, 1960, Rudolfinum a Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2008. TT: 77:41. AAD. 1 CD Supraphon 3796-2.

HHHHH

Svjatoslav Richter

Schumann

Svjatoslav Richter – klavír. Text: Č, A, N, F. Nahráno: live, 1956, 1959, Rudolfinum, Praha. Vydáno: 2008. TT: 75:17. AAD. 1 CD Supraphon 3795-2.

Všem, kdo mají rádi Svjatoslava Richtera , udělal Supraphon těmito dvěma CD určitě radost. A to nejen proto, že nabízí Richterovy studiové snímky, které vyšly už před půlstoletím – v roce 1957, ale především proto, že máme možnost slyšet vzácné, dosud nezveřejněné live nahrávky: Schumannovu Fantazii C dur op. 17 (Dvořákova síň, listopad 1959), Chopinovu Polonaise-Fantaisie As dur op. 61 a výběr třinácti Chopinových etud (Dvořákova síň, únor 1960). Chopinovy etudy v Richterově podání opravdu fascinují. Technika tohoto legendárního pianisty je neuvěřitelná. Rychlé etudy hraje v závratných tempech, dokonale zřetelně, pevným úhozem, s neochvějným rytmem a s minimální pedalizací, se strhující energií a vitalitou, jež mnohdy přechází až v bojovnost. Těžko z nich vybrat ty nejpůsobivější, pro mne osobně to jsou etudy č. 2, 4 a 12 z opusu 10, z opusu 25 pak etuda č. 6. V této etudě stojí navíc za zvláštní pozornost úvodní čtyři takty. To, co tu dokázal Richter udělat se zvukovou barvou, už opravdu hraničí s magií. Naprostým protipólem k dramatičnosti etud je pak následující Chopinova Polonaise-Fantaisie As dur op. 61, pojatá Richterem jako báseň s hlubokým filozofickým podtextem. Ve třetím z „live“ snímků – náročné Schumannově Fantazii C dur op. 17 – budeme obdivovat jak Richterovu dokonalou techniku a cit pro poezii, tak i jeho smysl pro výstavbu velkých celků. Několik drobných nečistot dodává všem těmto živým záznamům nejen punc autenticity, ale zároveň také působí dojemně lidsky. Neméně zajímavé než ony tři živé nahrávky jsou samozřejmě také Richterovy studiové snímky: výběr ze Šostakovičových Preludií a fug op. 87 , Schumannovy Fantasiestücke op. 12 , zřídka hraný Schumannův Pochod g moll op. 76/2 a výběr z jeho Lesních scén op. 82 . Poměrně malé hudební plochy rozmanitých forem s množstvím náladových a výrazových kontrastů poskytly Richterovi široký prostor, v němž mohl uplatnit své umění jednoho z největších „básníků klavíru“. Diskofilové určitě také ocení u tohoto projektu noblesní grafické zpracování bookletu i fundovaný a velmi hezky stylizovaný průvodní text Víta Roubíčka .

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.