čtvrtek, 17. srpen 2017

Srpnový Tip Harmonie: Debut Belfiato Quintetu ve správnou dobu

Napsal(a) 

I po 25 letech, co detailně sleduji produkci vydavatelství Supraphon, mě tento vedoucí český label dokáže občas překvapit. Příkladem je i nahrávka mladého kvinteta Belfiato, která je dramaturgicky vyhraněná a vyzařuje nadšení instrumentalistů.

Foerster napsal i ve svých padesáti letech mladistvě rozdychtěnou, melodicky líbeznou a harmonicky přiměřeně komplikovanou hudbu. Pavel Haas patří mezi české komponisty, u kterých mě vždy napadne, jak je „osud“ nespravedlivý, přičemž vždy dojdu k závěru – kam by takový génius došel, kdyby nebylo krutě předčasné smrti… Jeho kvintet je skutečně výjimečně kvalitní, přes „janáčkismy“ originální; v dané literatuře první poloviny 20. století znám jen pár podobně zajímavých. A Janáček? To je případ sám o sobě. Kvalita Mládí se prosadila už dávno.

A jaké je kvinteto Belfiato? Individuální přednosti pětice hudebníků jsou nesporné. I když sólově by se neuplatnili všichni, jako společenství jsou homogenní, souzní společným pohledem na hudbu, dychtivostí a nadšením mládí (doslova klenotem jsou například drobnosti v Ballo excentrico z Haase nebo Vivace z Janáčka). V drobných sólech mě nejvíce uzemnili Kateřina Javůrková a Oto Reiprich; silný vklad dal do společného díla v Janáčkovi Jindřich Pavliš (šťastná volba). Nicméně nadprůměrné komorní kvality prokázali i Jan SoučekJiří Javůrek a Ondřej Šindelář. Na novince oceňuji tedy jak nepodbízivou dramaturgii a excelentní interpretaci, tak i režii (spolehlivý tandem Jiří Gemrot – Jan Lžičař). Problémem je pouze dle mého mínění velkoryse krátká stopáž. Skutečně nešlo doplnit nahrávku dalším tematicky vhodným dvacetiminutovým kusem české hudby…? Nicméně je to deska, která přišla ve správnou dobu s neotřelým obsahem a mohla by zaujmout i ve světě.

Belfiato Quintet (Oto Reiprich – flétna, Jan Souček – hoboj, Jiří Javůrek – klarinet, Ondřej Šindelář – fagot, Kateřina Javůrková – lesní roh), Jindřich Pavliš – basklarinet. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 2/2017, modlitebna ČCE na Vinohradech, Praha. Vydáno: 2017. TT: 50:56. DDD. 1 CD Supraphon SU 4230-2.

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.