středa, 23. červenec 2003

Sergej Rachmaninov, Sergej Prokofjev: Klavírní koncert č. 3 d moll op. 30; Klavírní koncert č. 3 C dur op. 26

Napsal(a) 

booklet booklet
Všestranný pianista a dirigent Michail Pletněv , jenž není českému publiku neznámý, nahrál klavírní koncerty svých ruských krajanů: Rachmaninova a Prokofjeva. Při klavíristových kvalitách a perfekcionismu se posluchač může spolehnout, že se mu z Pletněvových rukou nedostane žádné polovičaté, průměrné nahrávky.

Zdá se těžké zaujmout právě zvoleným repertoárem, jenž zaznamenaly desítky vynikajících interpretů, včetně autorů samých. Ale poslechněme si, co nám Pletněv přináší nového. V Rachmaninovově koncertu se vyvaroval veškerých sentimentálních klišé, první věta plyne v jasných metrických souvislostech až ke dvěma kadencím, které pianista vystřihl nevídaným způsobem. Fenomenální technika mu umožňuje artikulovat jednotlivé noty ve finále ve fantastické rychlosti a přitom je Pletněv vše, jen ne excentrický. Jeho frázování má logiku, která se na tomto CD vzácně shodla s pojetím dirigentovým. Ostatně Mstislav Rostropovič , Ruský národní orchestr a sólista v legendárním sále Moskevské konzervatoře - takové spojení muselo vytvořit při nahrávání vynikající atmosféru, kterou v bookletu zaznamenal okouzlený Rob Cowan.

Svádí-li Prokofjevovy klavírní skladby řadu interpretů k nadměrnému perkusionismu a přehánění motorické složky, Pletněv se ujal partitury třetího koncertu jinak. Maje na paměti, že Sergej Prokofjev "byl velmi sentimentální muž", odkrývá pianista jemné odstíny impresionistických barev. Málo nahrávek umožní slyšet tak zřetelně každou notu doprovodu a zatímco mnozí rezignují na stoprocentní souhru, zde je synchronizace až nelidsky přesná.

Velká ruská trojka nám zanechala zvukově i interpretačně ideální, moderní i nadčasovou nahrávku.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 71:26

Nahráli: Michail Pletněv - klavír, Ruský národní orchestr, Mstislav Rostropovič

Body: 5 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.