středa, 23. červenec 2003

Sergej Rachmaninov, Sergej Prokofjev: Klavírní koncert č. 3 d moll op. 30; Klavírní koncert č. 3 C dur op. 26

Všestranný pianista a dirigent Michail Pletněv , jenž není českému publiku neznámý, nahrál klavírní koncerty svých ruských krajanů: Rachmaninova a Prokofjeva. Při klavíristových kvalitách a perfekcionismu se posluchač může spolehnout, že se mu z Pletněvových rukou nedostane žádné polovičaté, průměrné nahrávky.

Zdá se těžké zaujmout právě zvoleným repertoárem, jenž zaznamenaly desítky vynikajících interpretů, včetně autorů samých. Ale poslechněme si, co nám Pletněv přináší nového. V Rachmaninovově koncertu se vyvaroval veškerých sentimentálních klišé, první věta plyne v jasných metrických souvislostech až ke dvěma kadencím, které pianista vystřihl nevídaným způsobem. Fenomenální technika mu umožňuje artikulovat jednotlivé noty ve finále ve fantastické rychlosti a přitom je Pletněv vše, jen ne excentrický. Jeho frázování má logiku, která se na tomto CD vzácně shodla s pojetím dirigentovým. Ostatně Mstislav Rostropovič , Ruský národní orchestr a sólista v legendárním sále Moskevské konzervatoře - takové spojení muselo vytvořit při nahrávání vynikající atmosféru, kterou v bookletu zaznamenal okouzlený Rob Cowan.

Svádí-li Prokofjevovy klavírní skladby řadu interpretů k nadměrnému perkusionismu a přehánění motorické složky, Pletněv se ujal partitury třetího koncertu jinak. Maje na paměti, že Sergej Prokofjev "byl velmi sentimentální muž", odkrývá pianista jemné odstíny impresionistických barev. Málo nahrávek umožní slyšet tak zřetelně každou notu doprovodu a zatímco mnozí rezignují na stoprocentní souhru, zde je synchronizace až nelidsky přesná.

Velká ruská trojka nám zanechala zvukově i interpretačně ideální, moderní i nadčasovou nahrávku.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 71:26