úterý, 12. červenec 2005

Sergej Rachmaninov - All-Night Vigil

Napsal(a) 

Sergej Rachmaninov: All-Night Vigil Sergej Rachmaninov: All-Night Vigil
Estonian Philharmonic Chamber Choir, Paul Hillier. Produkce: Robina G. Young. Text: A, N, F (+rusky texty zpěvů). Nahráno: 5/2004, Dome Church, Haapsalu, Estonsko. Vydáno: 2005. TT: 53:56. DDD. 1 CD Harmonia mundi USA HMU 907384 (distribuce Classic).

Už prestižní nominace Estonského filharmonického komorního sboru (šest nominací na Grammy) a osobnost vynikajícího odborníka na starou hudbu Paula Hilliera (bývalý vedoucí Hilliard Ensemble, do roku 2003 ředitel Institutu staré hudby na univerzitě v Bloomingtonu) dávají tušit, že jejich další společná nahrávka opět nezapadne (Hillier je uměleckým vedoucím ansámblu, který vznikl v roce 1981, od roku 2001). Po poslechu desky je jasné, že tušení se ubíralo správným směrem a případné obavy z tesařovy nešťastně vedené ruky se rychle rozplynou.

Rachmaninovova Celonoční vigilie (Vsjenočnoje bděnije) z roku 1915 kombinuje texty nešpor a matutina. Deset z celkem patnácti částí postavil skladatel na pravoslavných melodiích, zbylých pět (č. 1, 3, 6, 10, 11) je zcela původních. V tomto díle vyšel Rachmaninov z několika tradic: z nejstaršího zpěvu zvaného "znamennyj" (název se odvozuje ze speciálního způsobu, jímž byly melodie zapisovány), jehož kořeny najdeme v byzantské tradici, dále z recitačního zpěvu "řeckého", který se rozvinul v Moskvě v 17. století, a nakonec z téhož století ze zpěvu "kijevského", který kombinuje recitaci se sborovými refrény. Přihlédneme-li k roku vzniku vigilie, mohli bychom očekávat novátorsky odvážné postupy nebo alespoň trochu uvolněnosti, nic z toho ale Rachmaninov nenabízí. Kompozičně se obrací zpět, pevně zakořeněn v tradici, jako by chtěl válčící okolí naplnit kouskem čistoty a průzračnosti. Spouští se k základům, kontempluje. Pravoslavné tradici vyšel vstříc i v upřednostnění nižších hlasů - můžeme se tedy kochat hřejivými alty a temně posmutnělými basy.

Vstřícné je také provedení Estonského sboru. Srozumitelně a intonačně bezchybně rozpohyboval melodiku předkládaných zpěvů do charakteristické kolíbavosti, zvukové mohutnosti a jakoby bezbřehé širokosti. Schopnost dynamického odstínění je tak vypracovaná, že pianissima jsou mnohdy téměř neslyšitelná a fortissima téměř bourají zdi. Kromě zmíněných nižších hlasů, které si tu opravdu přijdou na své a spolu s nimi i posluchač, jsou ozdobou "nadpozemsky" vyklenutých melodií i křehké soprány a tenory. Ze sólistů lze vyzdvihnout všechny: zurčivý bas Vladimira Millera , úderný tenor Tiita Kogermana a kovový alt Iris Oji (č. 2).

Zájemci o duchovní hudbu směrem na východ volbou této desky rozhodně neprohloupí.

Vydavatel: Harmonia mundi USA/distribuce Classic

Stopáž: 53:56

Nahráli: Estonian Philharmonic Chamber Choir, Paul Hillier

Body: 5 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.