Savinna Yannatou & Primavera en Saloniko: Terra Nostra

Její snahy používat hlas jako hudební nástroj a zpěv jako nástroj mezilidsky i kulturně komunikační našly v roce 1994 spříznění a oporu v instrumentální skupině Primavera en Saloniko , se kterou natočila stejnojmenné album sefardských písní z Balkánu. Společně pokračovali na projektu Mediterranea (1998), složeném z písní středomořské oblasti, a na albu Virgin Maries Of The World (1999), shromažďujícím mariánské písně napříč světem geograficky i časově, od Karibiku přes Kongo a Středomoří až po Arménii, od 9. století až po současnost. A právě z těchto tří desek vybírala Savinna Yannatou repertoár pro své koncertní album Terra Nostra, vydané v Řecku v roce 2001 a přejaté do katalogu ECM dva roky nato. Nacházíme na něm tedy pestrý, ale smysluplný výběr řeckých písní, lidových i umělých, i písní sefardských, provensálských, sardinských, libanonských, tedy středomořských, a též po jedné písni z karibské oblasti a z Hebrid.

Šestičlenná kapela Primavera en Saloniko je složena z hráčů na lidové nástroje oud, tambouru, nay, akustickou basu, housle, kytaru a různé perkuse. Na nahrávce je doplněna violoncellem a dalšími perkusemi. Svými kořeny tedy tkví kapela, stejně jako sólistka, v lidové půdě. Její hudební cítění i myšlení je však do velké míry jazzové. Zcela živelnou lidovost vnáší na album hostující zpěvačka Lamia Bedioui , improvizující v některých písních zpívaných Savinnou Yannatou, a v jiných zpívající samostatně v rodné arabštině, naopak za improvizačního přispění Savinny Yannatou samotné. Když už hovoříme o jazycích, na albu slyšíme od řečtiny a arabštiny přes latinu a angličtinu až po starošpanělský jazyk Ladino. Jednotlivé písně jsou vždy typické pro určitou zemi a jejich styčné body spojují celé Středomoří v jednu kulturní oblast. V rozměrech Savinnina talentu je však i schopnost organicky připojit i písně odjinud. Zaznamenaný koncert sám je pak nepřetržitou hrou rozdílného se společným, cizího s důvěrně známým, hrou disciplinované tradice se svobodou.

Lze tomuto CD něco vytknout? Interpretačně těžko: instrumentalisté poučení folklórem hrají suverénně a s nadhledem, přičemž folklór a jazz v jejich pojetí splývá v jedno, totiž v hudbu. Savinna Yannatou nás nenechá pochybovat o svém mistrovství a je navíc zcela na první poslech osobitá, originální a poutavá. Potvrzuje, že přirozené novátorství je v opravdovém folklóru odjakživa tradicí.

Vydavatel: 2 HP Production

Stopáž: 74:26

Nahráli: Savinna Yannatou – zpěv, Lamia Bedioui – zpěv, Lefteris Ahgouridakis – perkuse, Yannis Alexandris – oud, kytara, tamboura, Kostas Vomvolos – kanoun, akordeon, kaliba, tamboura, Kyriakos Gouventas – housle, Haris Lambrakis – nay, Michalis Siganidis – kontrabas, Antonis Maratos – perkuse, Tassos Misyrlis – cello