středa, 6. březen 2002

Russell Malone: Heartstrings

Na přebalu desky Heartstrings stojí jméno Russell Malone, kdo však v zákulisí tahá za drátky v projektu inscenovaném pro vynikajícího kytaristu je nasnadě. Šedá eminence jazzového labelu Verve, Tommy LiPuma , rovněž "spoluzodpovědný" za komerční úspěch Diany Krall, si vzal k ruce oblíbené a hlavně schopné aranžéry Johnnyho Mandela , Alana Broadbenta a Dori Caymmi a společně umožnili Malonovi plně prezentovat svoji lyrickou stránku. I zvolení sidemani napomáhají dobrému výsledku svojí krásnou, ale ne zbytečně přeslazenou hrou. I Tain Watts spoutal svoji obvyklou animálnost a v jeho hře tentokrát není slyšet žádná zarputilost, jeho time je ovšem neomylný jako vždy, a v extrémně pomalých tempech drží kapelu společně s basovým virtuózem McBridem dokonale pohromadě. Jak Malone, tak i pianista Kenny Barron se dokázali vystříhat nadužívaní techniky, ostatně Malone prokazuje, co s kytarou dokáže, ve vyšperkovaných intrech či v závěrečném sólovém klenotu, plném třpytivých flažoletů What A Friend We Have In Jesus . Kolekce balad interpretovaných sonorním tónem Malonovy kytary je směsicí tradicionálů, standardních balad od klasiků, mezi nimiž nescházejí Irving Berlin, David Raskin nebo Sammy Cahn. Úvodní Heartstrings je z pera vibrafonisty Milta Jacksona, jemuž je společně s rovněž nedávno zesnulým Stanley Turrentinem deska věnována. Výčet doplňuje i jediný příspěvek leadera projektu, příjemně hraničící s kvalitní popmusic, s názvem Loved Ones , prozrazujícím tradiční Malonův důraz na rodinné zázemí. Vlastně celé album se nese v atmosféře podobných nahrávek jeho vzorů a inspirátorů Wese Montgomeryho a George Bensona, s tím rozdílem, že signifikantním artiklem zmiňovaných předchůdců bylo kromě krásné hry na kytaru ještě vždy něco navíc, ať už Bensonův zpěv a unisona hlasu a kytary, tak i Montgomeryho legendární oktávy a nedosažitelná, palcem tvořená, barva tónu. Bude Malonova virtuozita a cit pro melodii do budoucna stačit? Snad to prozradí následující kytaristův krok. Po krásném, ale odpočinkovém Heartstrings snad přijde čas i pro hledání, i když pod dozorem všudypřítomého LiPumy.

Vydavatel: Verve

Stopáž: 46:05

Nahráli: Russell Malone - g, Kenny Barron - p, Christian McBride - b, Jeff "Tain" Watts - d, strings