středa, 8. srpen 2007

Richard Strauss, Richard Wagner - Čtyři poslední písně; Smrt a vykoupení, Preludium a smrt z lásky z Tristana a Isoldy

Napsal(a) 

Richard Strauss, Richard Wagner - Čtyři poslední písně; Smrt a vykoupení, Preludium a smrt z lásky z Tristana a Isoldy Richard Strauss, Richard Wagner - Čtyři poslední písně; Smrt a vykoupení, Preludium a smrt z lásky z Tristana a Isoldy

Christine Brewer - soprán, Atlanta Symphony Orchestra, Donald Runnincles. Produkce: Robert Woods. Text: A. Nahráno: Woodruff Arts Center, Atlanta, Georgia, 1. a 2. 4. 2006. Vydáno: 2006. TT: 63:29. DSD. 1 CD Telarc CD 80661 (distribuce Classic).

Není asi právě dobrá volba, když se na nás na přebalu snímku se skladbami, pojednávajícími o posledních chvílích lidského života, rozjásaně usmívá zpěvačka, která by se při své nadváze měla spíše zamyslet nad obsahem Straussovy symfonické básně, a vedle ní podobně "přirozeně šťastně" vyhlížející dirigent. Většinou skutečně nejsem nijak nadšena z nejrůznějších portrétů interpretů, které asi podle představ producentů mají podpořit prodejnost snímku, v tomto případě však považuji rozpor "formy s obsahem" dokonce za nevkusný (ještě horší foto je na zadní straně bookletu). Je to jen optický dojem a s nahrávkou samotnou nesouvisí, booklet je ovšem to první, co zákazník ve výloze uvidí (pokud se nepídí po určitém titulu nebo jménu interpreta a vybírá očima, což asi občas děláme všichni). Nicméně: Christine Brewer zpívá Isoldinu Smrt z lásky i Straussovy Čtyři poslední písně dobře - i když ve Straussovi osobně dávám přednost Renée Fleming nebo Karitě Mattila, a také v Isoldě existuje silná konkurence. Symfonická báseň Smrt a vykoupení byla natočena tolikrát, že je téměř odvážné s ní vyjít v poměrně obvyklé kombinaci dvou Richardů (Wagner - Strauss) znovu na trh. Já bych osobně dala přednost nahrávce Karla Böhma či Herberta von Karajan, snímek Donalda Runninclese s Atlanta Symphony Orchestra se mi zdá málo odstíněný dynamicky a "smrtelný zápas" se odehrává poměrně klidně - snesla bych větší romantickou extatičnost. "Vykoupení" je ovšem vybudováno krásně a působí skutečně očistně.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Vlasta Reittererová

Narozena 9. ledna 1947 v Praze (roz. Pellantová, provdaná Hrušková, Benetková). Vystudovala hudební vědu na Filozofické fakultě KU a současně tehdejší Lidovou konzervatoř (herectví a pantomima). Prošla několika amatérskými divadelními soubory, v letech 1968–1970 byla členkou baletního souboru Krušnohorského divadla v Teplicích, po narození dcery se vrátila do Prahy a do roku 1976 působila v komparzu Divadla E. F. Buriana, kde byla 1970–1972 zaměstnána jako uklízečka. V letech 1972–83 (s několikaletým přerušením mateřskou dovolenou) referentka v tuzemském koncertním oddělení agentury Pragokoncert. Roku 1987 nastoupila na Filozofickou fakultu do dnešního Ústavu hudební vědy jako knihovnice, kde se vrátila k vystudovanému oboru a roku 1988 získala doktorát. Na FF UK zůstala do odchodu do důchodu 2002. Několik let také vyučovala historický seminář na pražské konzervatoři a působila jako externí pedagog na Masarykově univerzitě v Brně. V posledních letech se mj. věnuje překladatelství. Životní heslo? S Janem Nerudou říká: „Vším jsem byl rád.“

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.