středa, 7. leden 2009

Richard Strauss: Ariadne auf Naxos (komplet), Arabella a Capriccio (části), Čtyři poslední písně

Napsal(a) 

Richard Strauss: Ariadne auf Naxos (komplet), Arabella a Capriccio (části), Čtyři poslední písně Richard Strauss: Ariadne auf Naxos (komplet), Arabella a Capriccio (části), Čtyři poslední písně

Elizabeth Schwarzkopf, Rita Streich, Rudolf Schock, Irmgard Seefried, Alfred Neugebauer ad., Philharmonia Orchestra, Herbert von Karajan, Lovro von Matacic a Otto Ackermann. Produkce: neuvedeno. Text: N, A. Nahráno: 1953 a 1954. Vydáno: 2006. TT: 61:52 + 66:12 + 59:49. ADD. 3 CD Membran Music 223 241-370 (distribuce Bohemian Music Service).

Ucho si musí trochu zvyknout na zvuk, který je přece jen historický, tedy o něco plošší a dutější, ale netrvá dlouho - a půlstoletí stará, nově ošetřená nahrávka Straussovy opery Arianda na Naxu si vás zcela podmaní. Nejen díky dokonalé vyváženosti, splývavosti a bohatosti orchestrálního zvuku, to u Karajanova snímku nepřekvapí, ale také díky pěveckým výkonům. I když ani tato stránka věci samozřejmě nepřekvapuje. Album je vlastně věnováno především sopranistce Elizabeth Schwarzkopf (1915 - 2006), jak o tom svědčí i  bonusový třetí disk s ukázkami z dalších oper a s písněmi, doprovázenými stejně jako Ariadna orchestrem Philharmonia . Vedle hlavní představitelky Ariadny jsou na desce operními protagonisty Rita Streich (trochu subretní, ale bezpečně intonující koloraturní sopranistka v roli Zerbinetty, mimo jiné s proslulou jedenáctiminutovu sólovou scénou) a Rudolf Schock (s neunaveným, měkkým, ale dostatečně nosným a suverénním tenorem hrdinného typu). Samotná Schwarzkopfová není typicky dramatický, ale spíše ještě stále lyričtější soprán; zpívávala také Maršálku v Růžovém kavalírovi a další podobné role. Její projev je v úloze Ariadny na snímku z roku 1954 suverénně stylový, jistý, hladký a krásný; zdůrazňuje lyričnost a melodičnost této pozoruhodné opery, která se vymyká některým nejprogresivnějším, v době vzniku (1912) již běžným postupům, a která zůstává hlavně u textové vynalézavosti a u opojného zvuku, vzrušující emocionality a dráždivé apartnosti. Straussova Ariadna, komponovaná na slova Huga von Hofmannstahla, v sobě skrývá několik rovin a možných výkladů. Karajanova nahrávka zůstává v pocitu, který vyvolává, především u toho základního: podtrhuje v zápase mezi dvěma operními typy, jež se v "divadle na divadle" střetávají, vítězství kultivovaného a náročného umění nad zábavou a povrchností; bez zbytečné rafinovanosti dovádí vše k dokonalému výsledku a účinku - od počátečního chaosu a ironie dochází až ke stupňované apoteóze pozitivních hodnot, současně však dospívá od znázornění reality k ideálům. Přes zmíněnou určitou relativní plochost, uvědomovanou nicméně jen na počátku poslechu, je zvuk nahrávky velmi dobrý. Klid, který je z ní cítit, stejně jako blízkost hlasů u mikrofonu a jejich jednoznačné upřednostnění před orchestrem, prozrazuje a potvrzuje, že pochopitelně nejde o záznam z divadla, ale o studiový snímek. Je na svou dobu dokonalý a ani pro nás (i přes dikci řeči) není něčím, co by bylo možné jen lhostejně evidovat jako historický dokument - zprostředkovává a nabízí jednoznačný interpretační názor mající přímé spojení s meziválečnými německými tradicemi a  tedy i se světem, do něhož opera vznikla a patřila.

Body: 5 z 6

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.