středa, 5. březen 2003

Reinhold Gliere: Symfonie č. 3 op. 42 "Ilja Muromec"

Programní hudba jako hudebně-estetický fenomén se pro posluchače dnešní doby stává tak trochu problémem. To, čemu bylo na konci 19. století rozuměno, je dnes zdrojem určitých rozpaků. Symfonická báseň byla ve své době jedním z vůdčích hudebních druhů především proto, že zapadala do dobových estetických norem. Idea národní hudby, éra géniů, postulát originality - to vše a mnoho dalších aspektů určovalo všeobecné naladění a očekávání hudební veřejnosti. Programní Symfonie č. 3 op. 42 "Ilja Muromec" Reinholda Gliera je tedy dílem, které zcela bezvýhradně zapadá do kontextu své doby. Autor uchopil hrdinský epos o jedné z nejvýznamnějších postav ruských bylin jedinečným způsobem. Hudba jeho symfonie se pochopitelně nesnaží o opis příběhu Ilji Muromce. Je výsostně originálním hudebním zpracováním historické látky. Auditorium, které zažilo premiéru tohoto díla bylo proti nám ve výhodě. Pro ně nebyl hrdinský epos jen historickým či literárním útvarem. Cítili v něm své kořeny, což v důsledku s sebou přinášelo hlubší prožitek hudebního díla. Pro posluchače dnešních dnů, jež nemá tento ideový vklad, však stále zůstává krása Glierovy hudby samotné. Je nasnadě, že interpretující orchestr, potažmo dirigent, stojí před nelehkým úkolem. Provést dílo natolik citlivě, aby byla nahrazena absentující složka ideové prezentace. London Symphony Orchestra je těleso, jehož souhra a zvukovost jsou hodny obdivu, v předkládaném díle správně vsadili na plasticitu a barevnost, díky nímž skvěle vyniknou charakteristické kolority hojně exponované v celé Symfonii. Tento snímek je tedy velmi zdařilým představením krásné hudby plné nálad, dramatických zvratů, poutavé harmonie a pozoruhodné instrumentace.

Vydavatel: Telarc / Classic

Stopáž: 72:20

Nahráli: London Symphony Orchestra, Leon Botstein