Pietro Lappi: 23 Canzone

Členové maďarského souboru Sonatores Pannonie, hrající na pozdně renesanční a raně barokní nástroje, rozezněli v novodobé premiéře opět tóny těchto chmurných i veselých canzon ne příliš známého italského skladatele Pietra Lappiho (1575 – 1630). Působil jako maestro di cappela chrámu Madonna delle Grazie v Brescii, zde se seznámil s kompozičními technikami benátské školy, což se velmi odrazilo v jeho tvorbě. Skládal hlavně duchovní skladby, jako tomu je i v případě sbírky canzon z roku 1616 (Canzoni da suonare a 413 ). Jednotlivé canzony nesou dedikaci ženám, které se ukrývají pod jmény jako Serafina, Leona, Federica a jiné. A proč právě ženy? V tomto kostele se totiž nachází fontánka se sochou Panny Marie, věřící a hlavně ženy sem po tři sta let chodí prosit za uzdravení duše a těla. Za projevení milosrdenství vykreslí své trápení do obrázků, které jsou pověšeny po zdech posvátného místa. Tak tu vzniká zvláštní a unikátní muzeum lidské bídy a utrpení, které prostupuje chrámovým prostorem více než vůně kadidla.

My dostáváme zvukovou mozaiku složenou z cinků, trompety, trombonů, smyčcových nástrojů, loutny a varhan. Tím soubor dosáhl barevnosti při střídání homofonních částí s polyfonními oddíly většinou přednášenými jednotlivými skupinami nástrojů: ansámbl smyčců působí oproti mohutnosti dechových nástrojů subtilněji, zato jim konkurují čistou souhrou a ladností v přednesu témat a jejich zpracování. Virtuozitou a intonační čistotou, nápaditými diminucemi zde uchvacuje hra cinků, trompeta, ačkoli jen jediná dodává určitým skladbám slavnostní lesk. Trombony mají v některých místech slyšitelné problémy s udržením intonace, tím upadají k nevyrovnanosti a nekonkrétnosti tónů. Naopak, jde-li o části, kde jsou tempové či rytmické změny, podpořené bicími nástroji, tedy nejvíce hra tutti, umí svůj zvuk patřičně prodat. Protože poslech 23 canzon může sklouznout k fádnosti, interpreti tento problém vyřešili důvtipem při střídání a dialozích barevnými kombinacemi dechových a smyčcových nástrojů. Škoda, že se kvůli studiové nahrávce nemohlo využít ducha prostoru a efektu echa, tolik typického pro tento styl.

Zda se souboru Sonatores Pannonie povedlo přenést atmosféru posvátného místa v Brescii i k vám, posuďte sami.

Vydavatel: Hungaroton/Panther

Stopáž: 65:35