čtvrtek, 13. listopad 2003

Piano Fantasy. Music For two Pianos

Sestry Katia a Marielle Labequeovy jsou dnes určitě jednou z nejlepších světových klavírních dvojic. U šesti báječných disků z produkce Philips, ukrytých v decentní krabičce (s poněkud neurčitým a možná i trochu zavádějícím názvem) si bude posluchač připadat jako u stolu přeplněného vzácnými lahůdkami. Vybrat to nejlepší je prakticky nemožné. Brahmsovy Uherské tance jsou tak skvělé, že se jich nebudeme moci nabažit a každý z nich si pustíme několikrát za sebou, abychom si je náležitě vychutnali. První Dvořákův Slovanský tanec nás ovšem poněkud překvapí. Působí totiž dojmem, jako by sestry LabÉqueovy pokračovaly v Brahmsových Uherských tancích. A stejné přirovnání nás pak napadne při poslechu Slovanských tanců nejednou. Mnohé erychlé tance hrají sestry LabÉqueovy hodně divoce, a navíc ve Dvořákovi - stejně jako v Brahmsovi - leckdy "zpestřují" skladatelův zápis vlastními nápady. Je překvapující, že u Brahmse to nijak zvlášť nevadí, ale u "našeho" Dvořáka přece jen občas udiveně pozdvihneme obočí. Nejspíš to bude tím, že z našeho pohledu se jeví Uherské tance jako hudba značně exotická, zatímco z Paříže se rozdíl mezi "uherským" a "slovanským" nemusí zdát až tak výrazný a co do "exotičnosti" si tam "slovanské" s "uherským" asi nezadá. Přes ono poněkud zvláštní pojetí působí Dvořák velmi osvěživě: předposlední Slovanský tanec je strhující a líbeznou melodii posledního Slovanského tance hrají Labequeovy tak procítěně, že jim odpustíme i jejich velmi volné pojetí metra. Třetí disk obsahuje francouzskou hudbu od Bizetových Jeux d'enfants přes Faurého Dolly , Ravelovu Ma Mere l'Oye a drobné skladby Poulencovy až po populární Milhaudovu suitu Scaramouche . Sestry LabÉqueovy se hodně věnují jazzu, což se právě do této suity promítlo velmi výrazně. Hrají ji s takovou samozřejmostí a lehkostí, že jim sotvakdo může konkurovat. Čtvrté CD by mohlo nést označení "španělské" (s podtitulem "španělské tance", neboť většina skladeb má taneční charakter) a v podání Labequeových doslova hýří jižními barvami. Páté CD by se mohlo jmenovat "ruské". Převažují na něm skladby P. I. Čajkovského. Italské capriccio přepsal pro klavír na čtyři ruce sám skladatel, tři tance z baletu Labutí jezero upravil Debussy a suitu ze Šípkové Růženky Rachmaninov. Italské capriccio je zařazeno hned na začátku CD a rozhodně patří mezi nejpůsobivější nahrávky celého kompletu. Poslední disk je věnován "koncertní" literatuře. Zahajuje jej dvouklavírní podoba proslulé Gershwinovy Rhapsody ein Blue , za niž sestry LabÉqueovy získaly bezprostředně po vydání (r. 1980) Gold Disc. Po dvouklavírní verzi Gershwinova Klavírního koncertu F dur následuje ještě jednou Rhapsody in Blue , tentokrát pro dva klavíry s orchestrem. Celý šestideskový komplet uzavírá vynikající nahrávka Poulencova Koncertu d moll pro dva klavíry a orchestr s Boston Symphony Orchestra za řízení Seiji Ozawy . V celém kompletu nenajdeme jedinou nahrávku, o níž bychom mohli říci, že je "jenom" dobrá. Jedna za druhou jsou tak mimořádné, že se od nich nelze odtrhnout. Charakterizovat hru LabÉqueových můžeme velmi stručně: mají skvělou techniku, nedostižnou souhru, báječné muzikální cítění, dokonalý (málem "mužský") smysl pro rytmus a především pak obrovskou fantazii při práci se zvukovými barvami. A určitě stojí za to si je poslechnout.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 51:01 + 68:15 + 78:30 + 59:21 + 56:00 + 80:14

EAN: 0028947358220

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.