Petr Iljič Čajkovskij

Italské capriccio op. 45

Vojvoda op. 78

Neeme Järvi, Gothenburg Symphony Orchestra. Produkce: Lennart Dehn. Text: A, N, F. Nahráno: 8/2004 (symfonie), 12/2002 (Vojvoda), 7/2002 (Italské capriccio), Gothenburg Concert Hall, Švédsko. Vydáno: 2005. TT: 76:48. DDD. BIS Records AB BIS-SACD-1408 (distribuce Studio Matouš).

Neeme Järvi nahrával během své pozoruhodné kariéry s řadou orchestrů, Symfonický orchestr z Göteborgu , jenž se pyšní hrdým titulem „Švédský národní orchestr“, je však asi jeho nejmilovanějším a nejčastějším partnerem. Podobně jako Simon Rattle v případě Birminghamu i Järvi z něho dokázal během krátké doby vychovat špičkové těleso, které hněte podle svých představ. Dalším jeho oblíbencem je Čajkovskij, jenž je jeho velmi emotivní, eruptivní osobnosti stejně blízký jako z jiné strany Valeriji Gergijevovi. Gergijeva zmiňuji proto, že nedávno vydal na sublabelu Philips (Decca) několik Čajkovského symfonií. Geniální Pátá symfonie je pro Gergijeva prostorem pro instrumentální divadlo, pro explozi kontrastních vášní. Järvi sice v sobě skrývá neméně emocí, má je však vždy pod kontrolou a pečlivě diferencuje a na základě perfekcionismu miniatur staví pevné mosty, horské hrady i romantické letohrádky v kouzelné přírodě údolních niv. Co se týká orchestrů, tak v kvalitě nenalézám mezi Vídeňskou filharmonií a Göteborskými symfoniky téměř rozdíl. Vídeňáci mají možná místy přece jen měkčí zvuk. Koncepčně je mi však bližší Neeme Järvi, což je pro mě rozhodující. Zvukově skvostné Italské capriccio předjímá symfonická balada Vojvoda podle Puškina. Jeden z méně známých důkazů, jaký prostor dávaly Čajkovskému programní žánry sledovat psychologické drama hrdiny; otvíraly svět lyriky. Tím, že titul vyšel ve špičkovém surroundovém formátu SACD, vyniknou na kvalitním přehrávači ještě více zvukové finesy, instrumentační mistrovství a také sugestivní dirigentovo pojetí.

Vydavatel: BIS Records AB/distribuce Studio Matouš

Stopáž: 76:48

Nahráli: Neeme Järvi, Gothenburg Symphony Orchestra