Petr Iljič Čajkovskij – Spící krasavice (Balet na ledě)

Inna Volianskaya, Valery Spiridonov, Ilona Melnichenko, Olga Volozhinskaya, Stanislav Voituk, Tatiana Voituk, The Russian All Stars – umělecký šéf Tatiana Tarasova, ředitel Semion Mogilevsky, Russian Symphonic Orchestra, Yevgeny Svetlanov. Choreografie: Tatiana Tarasova. Scéna a kostýmy: Natalia Bolshakova. Televizní produkce a režie: Nigel Shepherd ve spolupráci s Wild Rose Theatre Productions. Text: A. Nahráno: 1994. Vydáno: 2006. TT: 105. Obraz.formát: NTSC/Colour/16:9. Zvuk.formát: (1) LPCM Stereo, (2) DTS Digital 5.1 Surround. 1 DVD. Decca 074 3139 (Universal Music).

Spící krasavice s hudbou Petra Iljiče Čajkovského (u nás známá pod jménem Šípková Růženka ) patří k nejvíce frekventovaným klasickým baletům. Od svého uvedení na scéně Mariinského divadla v St. Petěrburgu roku 1890 se stala interpretačním vrcholem předních baletních souborů světa. Zasloužila se o to jak Čajkovského partitura, tak choreografie a režie Francouze Mariuse Petipy. Petipovy taneční texty jsou předávány baletními repetitory z generace na generaci až do dnešní doby. Struktura představení, použité umělecké formy a taneční prostředky se staly reprezentantem pojmu klasický balet. Dokonale propracovaná metodika techniky klasického baletu pronikla také do tréninku sportovních disciplín, zaměřených na estetiku pohybu. Uplatňuje se zejména v umělecké gymnastice a v krasobruslení. Není divu, že vrcholoví sportovci v krasobruslení nacházejí stále častěji uplatnění v baletních inscenacích, kde svou bruslařskou techniku a herecký talent dávají do služeb dramatického příběhu. Balet na ledě přináší nové divadelní zážitky, neboť rychlý pohyb na bruslích umožňuje neočekávané proměny a zvyšuje divadelní účin dramatických scén. Ruští krasobruslaři, kteří patří mezi špičku světového krasobruslení, jsou školeni technikou „ruské baletní školy“ a spolupracují s pedagogy a choreografy, kteří ji dobře ovládají. Tatiana Tarasova , autorka inscenace Spící krasavice, Balet na ledě, převedla baletní choreografii Mariuse Petipy do krasobruslařského pojetí se zachováním základní osnovy původního libreta Ivana Vsevoložského a Mariuse Petipy. Její zpracování se stalo natolik úspěšným, že ho na zahraničních zájezdech po všech kontinentech uvádějí i další ruské soubory uměleckého krasobruslení. To je umožněno také technickým vybavením řady zahraničních sálů, pro které není problémem vytvořit ledovou plochu na běžné divadelní scéně (například v divadle Sadler's Wells v Londýně, kde jsem inscenaci Tatiany Tarasové shlédla v provedení The Imperial Ice Stars). Bruslícími herci souboru The Russian All Stars jsou sportovci, ověnčení medailemi z domácích a světových krasobruslařských šampionátů. Jejich interpretační suverenita je zřejmá v tanečních duetech a variacích, které korespondují se strukturou pas de deux a variací tradičního baletu, včetně slavného pas d'action Aurory se čtyřmi nápadníky nebo duetů populárních pohádkových postav posledního dějství. Je zřejmé, že umělecké ambice krasobruslení se úspěšně uplatňují v baletní sféře, kde nedostatek financí stále více znemožňuje plnohodnotné uvádění velkých inscenací z klasického baletního odkazu 19. století. Záznam představení je doplněn bonusem – ukázkami z dalších baletních a operních nahrávek společnosti Decca, například z Fokinovy choreografie Stravinského Ptáka ohniváka v provedení Niny Ananiashvili a Marise Liepy.