Petr Eben: Faust, Čtyři biblické tance

Jako první zazní na snímku cyklus Faust, jehož podoba vznikla na základě staršího díla z roku 1976, jež bylo napsáno k oslavě výročí vídeňského Burgtheateru pro představení Goethova Fausta. Souboj dobra a zla odehrávající se v nitru hlavní postavy cyklu je vyjádřen především prostřednictvím zvukového bohatství varhan. Autor zde záměrně staví proti sobě tradiční varhanní styl a „vulgaritu flašinetu“. Kromě obvyklých chorálních citací zde Eben převádí do hudební podoby i Goethův text – například v části Markétka . Cyklus Čtyři biblické tance (nelze si při nich nevybavit jedinečné pražské provedení s tanečníky ve svatojakubské bazilice) ztvárňují „taneční“ scény z bible: Davidův tanec před archou , Tanec Šulamítky , Tanec Jiftáchovy dcer y a novozákonní Svatbu v Káně . Schiagerovo provedení obou cyklů je skutečně vynikající. Skladby mu očividně sedí, jsou hrány s nadhledem, ze složitého přediva kompozic vystupuje i díky vhodné registraci přesně to, co má, zkrátka je zřejmé, že pro Schiagera byla radost díla nahrát a pro posluchače je pak radost je poslouchat. Ke kvalitě nahrávky přispěla nemalou měrou i výborná práce s technikou snímání zvuku, což zvláště v případě varhan stojí za povšimnutí! Nezbývá než se těšit na další Ebenova díla ve Schiagerově podání a doufat, že budou provedena přinejmenším ve stejné kvalitě jako doposud.

Vydavatel: Hyperion / Classic

Stopáž: 74:30

Body: 5 z 6

Sdílet článek: