sobota, 26. březen 2005

Paul Hindemith: Koncert pro orchestr op. 38, Koncertní hudba op. 49, Symfonie "Mathis der Maler", Symfonické tance, Téma s variacemi "Die vie

Berliner Philharmoniker, Paul Hindemith. Producent: Elsa Schiller. Text: N, A, F. Nahráno: 1954, 1956, 1958. TT: 64:21 + 56:33 + 66:35. AAD/ADD mono. 3 CD Deutsche Grammophon 474 770-2 (Universal Music). Nahrávek z archivů je dnes remasterováno nepočítaně, a tak se hledají vedlejší důvody, jak té které dodat vážnost. Oblíbeným tahem jsou desky dirigované samotným autorem hudby. To ovšem není vždy zárukou skvělého zážitku. Dokonce se najdou i odstrašující případy. Nebudu jmenovat. Ovšem to si musí každý skladatel rozmyslet sám, do jaké míry je též schopným dirigentem, neboť obě tyto činnosti si vyžadují téměř opačné hudební talenty. Ale nechme tohoto obecného uvažování.

Hindemithovy nahrávky Hindemitha jsou všechno jiné než trapně špatné. Skoro bych řekl, že jsou to zatím nejlepší nahrávky ze skladatelovy taktovky, jaké jsem kdy slyšel. Hindemith se chová totiž jen jako dirigent a správně zapomíná, že hudbu i napsal. Nepodléhá hysterické touze po přesnosti výkladu partitury. Dává hudebníkům dostatečnou svobodu, což se projevuje v uvolněnosti jejich frázování, občas dokonce v jakémsi velmi svůdném swingování. Hindemith pustil "v zápalu hry" i několik nepřesností v souhře vzniklých v obtížných uzlových bodech (ovšem zřejmě vyměněných za nenahraditelný tah dlouhých nestřihaných záznamů). Skladatel dokázal zúročit svou - teoreticky nedostižitelnou - znalost partitury jak v sošném tvarování dlouhých vět, tak především v zcela samozřejmém odlišení simultánních orchestrálních vrstev, jimž dokáže vtisknout nejen samostatnou dynamiku, ale i frázování a směřování. Z toho vychází paradoxně nevídaná jednoduchost: jako kdybychom pořád přesně věděli, na co máme zaměřit ucho a co zrovna neslyšet. Jako by na všechnu tu strukturální složitost Hindemitha-skladatele Hindemith-dirigent s prominutím kašlal. Ovšem opak je pravdou: pouze Hindemith-dirigent ji dokázal tak suverénně ovládnout a tak samozřejmě předvést.

Vydavatel: Universal Music

Nahráli: Berliner Philharmoniker, Paul Hindemith