pondělí, 26. květen 2008

Ottorino Respighi - Church Windows, Brazilian Impressions, Roman Festival

Napsal(a) 

Ottorino Respighi - Church Windows, Brazilian Impressions, Roman Festival Ottorino Respighi - Church Windows, Brazilian Impressions, Roman Festival

Cincinnati Symphony Orchestra, Jesús López-Cobos. Produkce: Robert Woods. Text: A, N, F. Nahráno: 2. - 3. 5. 1993, Music Hall Cincinnati, Ohio. Vydáno: 2007. TT: 70:57. DDD. 1 CD Telarc 80356 (distribuce Classic).

Italský skladatel Ottorino Respighi (1879 - 1936) studoval v Bologni a pokračoval ve studiích v Petrohradě u Rimského-Korsakova. Tímto autorem byl pak ve své tvorbě velmi ovlivněn, podobně jako svými výraznými současníky R. Straussem a Ravelem. Respighiho skladby vycházejí ze snivé zvukomalby, ale dokáží zaujmout i dramatickými pasážemi. Orchestrace pak staví většinou na smyčcích, ale v pravou chvíli využívá i údernosti žesťů nebo bicích. Nejznámější díla byla věnována městu Římu, kde se Respighi usadil po získání místa na konzervatoři v roce 1913. Volný triptych symfonických fresek Římské fontány (1916), Římské pinie (1923) a Římské slavnosti (1928) představuje básnické ztvárnění obrazu města v různých historických obdobích zachycené mnohovrstevným úhlem pohledu. Respighi nevynikal osobitou koncepcí ani výrazivem, ale hudební myšlenky propracovával s poezií a elegancí. Jednotlivé věty této skladby vycházející z historie města od pronásledování prvních křesťanů, přes středověká a renesanční témata se obloukem vracejí k tepu soudobého moderního města. Křesťanskými tématy se výhradně zabývá další skladba této nahrávky s názvem Chrámová okna (1927), inspirovaná Evangeliem sv. Matouše, postavou Archanděla Michaela, příběhem sv. Kláry a vítězným bojem sv. Jiří. Na základě autorovy cesty do Brazílie v roce 1927 vznikla pak třetí uvedená skladba Brazilské imprese , v níž Respighi ztvárnil velmi různorodé vjemy z latinskoamerického prostředí a logicky užil i tamní specifické rytmy. Přesto však zůstává spíše zasněným pozorovatelem a zdrženlivým tlumočníkem silných dojmů. Cincinnati Symphony Orchestra hraje ve všech třech skladbách velmi přesně, pregnantně a zněle a dirigent Jesús López-Cobos vede jednotlivé sekce i nástroje zcela profesionálně. Respighiho hudba však v tomto podání působí přece jenom mírně odtažitě, jakoby prosta emocí. Respighiho impresionismus by možná snesl o něco méně preciznosti, ale nemůže se obejít bez vůní a barev, aby mohl získat potřebnou plasticitu a charakter a vtáhnout tak posluchače do mystických hudebních obrazů.

Body: 4 z 6

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.