Otto Sauter: World of Baroque Vol. IV – Bach, Händel, Telemann, Vivaldi

Skladatelé každé epochy velmi dobře ovládali estetické i technické možnosti hudebních nástrojů své doby a dovedli jim ušít dokonale padnoucí oblek na míru, v podobě sólového partu. Pokud se do tohoto obleku necitlivě nasouká nástroj, který jsme zvyklí vídat (a slýchat) v jiném „ohozu“ (jiných estetických a technických proporcích), výsledný tvar vypadá a zní trochu rozpačitě. Tímto problémem se jistě zabývali i Maurice André a Ludwig Güttler, když hledali vhodné kompozice k přepisu pro trubku. Domnívám se, že postupovali s maximální dávkou citu, který jim nedovolil překročit hranici samoúčelnosti. A to je právě případ CD Otto Sautera . V úvodu zazní sedm anglických renesančních tanců, jejichž interpretaci správně obohacuje – po vzoru hráčů na cinky (kornety) – ozdobnými improvizacemi, které však až příliš nesou stopy inspirace, bez vlastního nápadu. V sestavě pokračuje G. F. Händel: Sonáta D dur pro housle a klavír . Sauter hraje vysoko a rychle jako housle. Dále G. Ph. Telemann: Sonáta d moll pro flétnu a basso continuo a J. S. Bach: Sonáta Es dur pro flétnu a basso continuo . Sauter hraje vysoko a rychle jako flétna. Posledním titulem je Koncert As dur Antonia Vivaldiho, který jako jediný z popsaného repertoáru – jistěže s výhradami – nese punc nástrojové originality. Ve skladbě se nápaditě skrývá dialog hudebního nástroje s jeho estetickým působením, melodických linií s dobovou recepcí. Otto Sauter, fenomenální technik s úžasnými nátiskovými dispozicemi si však těchto momentů nevšímá, čímž převrací hodnoty.

Hudební dílo se tak stává prostředkem k prezentaci nástroje. Na vysoké informační úrovni tohoto CD je booklet. Disponuje celou řadou zajímavých údajú o skladbách, dobové hře na trubku i obou interpretech.

Vydavatel: EMI Czech Republic

Stopáž: 47:21

Nahráli: Otto Sauter – oktávová trubka (pikola), David Timm – varhany