Olivier Latry: In Spiritum

(César Franck: PiÉce héroĘque, Prélude, Fugue et Variation op. 18, Trois Chorals pour grand orgue)

Olivier Latry – varhany. Produkce: Sid McLauchlan. Text: A, N, F. Nahráno: katedrála Notre-Dame, Paříž, 11. – 12. 2003: Vydáno: 2005. TT: 63:05. DDD. 1 CD. Deutsche Grammophon 477 5418 (Universal Music).

Hudební nosič označený titulem In Spiritum se nese v duchu, či nádechu, vystiženém jedním slovem – francouzský. Tento přívlastek je společným jmenovatelem pro interpreta, kterým je famózní Olivier Latry , Césara Francka – autora všech skladeb, místu a nástroji realizace nahrávky – katedrála Notre-Dame v Paříži s velkolepými varhanami stavitele Cavaillé-Colla. Mezinárodně věhlasný varhaník zmíněné katedrály provází na této nahrávce posluchače po duchovní cestě Franckovými mistrovskými díly. Ocitáme se tak v bohatě rozmanitém a působivém světě počínaje skladbou, přes Prélude, Fugue et Variation , až k hluboce meditativním Trois Chorals pour grand orgue . Latry vhodně ve všech skladbách uplatňuje zvukový materiál, který byl dostupný na stejných varhanách i Franckovi. Platí pro něj využití orchestrální zvukovosti varhan, které přesně splňují nástroje proslulého varhanáře Aristide Cavaillé-Colla.

Již po pár taktech úvodní skladby posluchači jistě pochopí, že tato nahrávka je výjimečná v mnoha ohledech. Především je to přednes Oliviera Latryho, který pro mě, po vyslechnutí jeho interpretace, znamená překonání všech dosavadních nahrávek skladeb Césara Francka. Nejen, že varhaník výborně volí barvy rejstříků jednotlivých částí skladeb, ale také počítá s velkou akustikou katedrály. Dozvuk zde sehrává výraznou úlohu a všechny skladby pak dostávají úplně jinou dimenzi. Další Latryho nepřehlédnutelnou doménou je technická dokonalost a celkové hudební pochopení. Těžko označit některou skladbu vrcholem nahrávky, vždyť každá by jím mohla být!

Nutno dodat, že velkolepý hudební zážitek umocňuje technické zpracování nahrávky a možnost obklopit se hudbou „ze všech stran“, jenž posluchačům umožní formát SACD (Super Audio Surround Sound). Neméně lákavá je i grafická podoba bookletu, vyhovující informace o uvedených skladbách a dispozici varhan. Na druhou stranu se o interpretovi nedovíme nic (že by z jeho skromnosti?), než co nabízí několik fotek.

Zcela upřímně, dalším společným jmenovatelem pro vše, kdo a co tvoří tuto nahrávku je přívlastek – dokonalý.