pátek, 30. květen 2003

Oliver Knussen: Hums and Songs of Winnie-the-Pooh and other chamber works

Tvorbu britského skladatele a dirigenta Olivera Knussena (*1952) jsme měli možnost vyslechnout na jednom z koncertů festivalu Pražské jaro 2002. CD z řady British composers přináší průřez jeho komorní tvorbou z let 1970-1992. Knussen patří spíše mezi intelektuálněji založené skladatele, na druhé straně však jeho hudba není pouhým technickým kalkulem. Jakkoliv vychází z moderních kompozičních technik, je plná citu a skladatelské invence. Sedm skladeb různého obsazení, délky i obsahu sjednocuje charakteristický avantgardní skladatelův rukopis. Výrazná je především sonorní stránka jednotlivých skladeb a nová práce s formou. Nahrávku otevírají Songs without voices - krátké instrumentální skladbičky inspirované smrtí skladatelova přítele Andrzeje Panufnika. Whitman Settings jsou zhudebněnými básněmi Waita Whitmana. Ve vokální lince pokračují svěží a hravé Hums and Songs of Winnie-the Pooh , které daly název celému CD. Ty jsou také dle mého názoru nejzajímavější skladbou nahrávky zejména po zvukové stránce. Následují lehce webernovsko-stravinsky laděné vzájemně kontrastní Variations pro sólový klavír - série dvanácti technicky náročných kratičkých variací. Sólová linka se dále rozvíjí ve skladbě Four Late Poems and an Epigram of Rainer Maria Rilke pro sólo soprán. Následující Sonya's Lullaby pro klavír je druhou nejzajímavější skladbou CD. Klavírní tóny jako by se zachycovaly v prostoru a přelévaly se jeden do druhého, aby se na konci rozplynuly do ticha. Škoda, že tato skladba není závěrečná. Po ní ještě následuje seriální kompozice Océan de terre pro soprán a komorní orchestr na Apollinairovy texty, která dle mého názoru zruší jemné pábení předešlé ukolébavky svým avantgardním vyzněním, přístupným snad jen zasvěcencům. Ale to je jen subjektivní názor. Na druhou stranu je třeba říci, že si Oliver Knussen s celkovou dramaturgií CD vyhrál. Skladby plynule přecházejí jedna ve druhou, instrumentačně se obměňují a představují tak velkou šíři skladatelova tvůrčího záběru. Každou ze skladeb Oliver Knussen představil krátkým textem v bookletu CD. Tak jako se mluví o dobově poučených interpretech v oblasti barokní hudby, dá se mluvit i o dobově poučených interpretech v oblasti soudobé hudby. Sólisté i Chamber Music Society of Lincoln Center mezi takové patří. CD dokazuje, že lze psát novou, náročnou, ale hratelnou a poslouchatelnou soudobou hudbu.

Vydavatel: EMI Czech Republic

Stopáž: 75:47

Nahráli: Lisa Saffer - soprán, Lucy Shelton - soprán, Peter Serkin - klavír, Chamber Music Society of Lincoln Center, Oliver Knussen