pátek, 17. prosinec 2010

Nomeda Kazlaus - The Art Of Dramatic Soprano (Verdi, Ponchielli, Puccini, Wagner, R. Strauss, Dvarionas, Čajkovskij, Menotti, Bizet)

Nomeda Kazlaus - The Art Of Dramatic Soprano (Verdi, Ponchielli, Puccini, Wagner, R. Strauss, Dvarionas, Čajkovskij, Menotti, Bizet) Nomeda Kazlaus - The Art Of Dramatic Soprano (Verdi, Ponchielli, Puccini, Wagner, R. Strauss, Dvarionas, Čajkovskij, Menotti, Bizet)

Nomeda Kazlaus – soprán, Lithuanian National Symphony Orchestra, Modestas Pitrenas – dirigent. Text: A, I, N, F, litevsky. Nahráno: 2008, Velký sál Litevské narodní filharmonie. Vydáno: 2009. TT: 76:45. DDD. 1 CD Music Mills.

Loňský rok byl významný nejen pro Litvu, ale i pro kulturní Evropu. Hrdá pobaltská republika totiž slavila tisíc let od první zmínky jména Litvy ve světových historických dokumentech a její hlavní město Vilnius byl podobně jako Praha před deseti lety hlavním městem evropské kultury. Důležitou roli po celý rok hrála v oslavách mladá sopranistka Nomeda Kazlaus . Vlastní tak mohutný hlasový orgán, že jí občas dělá problém jej udržet na uzdě. Určitě by stálo za úvahu, zda ještě nezapracovat na zkáznění vibráta a schopnosti vylehčit hlas, když si to hudba žádá.

Na své profilové desce má hlavně dva bloky: italský například s výborně provedenou árií Lady Macbeth z Verdiho opery Macbeth a německý, přičemž druhý z nich ji sedí přece jen více (viz nádherně interpretované árie Brünnhildy z Valkýry a Isoldy z Tristana a Isoldy ). Svět Wagnerových oper je jí evidentně bytostně blízký. Báječně, dalo by se říci „autenticky“, zpívá árii z opery Dalia litevského skladatele a autora narodní hymny Balyse Dvarionase (1904 – 1972) i Čajkovského Lízu z Pikové dámy . Ukázka z Menottiho Konzula pak dokládá široký záběr zpěvačky. Jako by toho však nebylo dost, tak desku završuje velmi dramaticky zazpívaná bonusová Bizetova Carmen . Nomeda Kazlaus je silná osobnost a snad o ní ještě uslyšíme a doufám, že na některém českém divadle i uvidíme. Příjemně mě překvapil jak orchestr, tak i dirigent.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.