čtvrtek, 9. leden 2003

Music of the Duke of Lerma

Nahrávka "Hudba pro vévodu z Lermy" je holdem poněkud rozporuplné osobnosti španělských dějin, Franciscovi Gómez de Sandoval y Rojas (1553-1625). Zůstaneme-li však pouze u umění, pak nelze tomuto vévodovi upřít nemalé zásluhy, mimo jiné o uvedení houslové hry na Pyrenejský poloostrov, ale i o vznik řady hudebních rukopisů a krásných nástrojů, jež se zčásti dochovaly až do dnešních dnů. Vévoda rád pořádal slavnosti ve velkém stylu a nejednou ve svém sídle hostil i panovníka (Filipa III.). Stalo se tak i v roce 1617, kdy se tato výjimečná událost dostala i do dvorních kronik. Právě početná svědectví různých pramenů umožnila i vznik této nahrávky, která přináší rekonstrukci hudební složky několika církevních obřadů, jež se tehdy v Lermě konaly během čtrnácti dnů plných zábav, ale i pobožností. Vybrány byly slavnostní nešpory, procesí a takzvané Salve, což je typický španělský obřad věnovaný uctívání Panny Marie. Zajímavé a cenné jsou však i vlastní skladby: vedle (některých) známých děl Francisca Guerrera a Tomáse de Victoria zní i skladby autorů jako je Philipp Rogier, Juan de Urreda či Mateo Romero. Španělský duch je patrný především v instrumentáři a provozovací praxi - řada skladeb je realizována na způsob alternatim, důležitou roli mají fagot a harfa; čistě stylové svébytnosti pak nejvíce vynikají ve varhanních versetech.

Paul McCreesh a jeho Gabrieli Consort & Players jsou již proslulými odborníky v oblasti španělské renesanční hudby a tento snímek to opětovně dokazuje. Hned úvodní skladba nasazuje velmi vysokou laťku - málokdy se poštěstí slyšet tři tak krásné, jasné ale zároveň měkké šalmaje. Velmi působivé jsou i chorální části, nemluvě pak o vícesborových skladbách. Pro pohodlí falsetistů (ale jistě i naše), byly některé skladby transponovány o tercii níž, čímž basisté souboru naopak dostali další možnost ukázat své skvělé hloubky a zároveň tak přispět k monumentalitě atmosféry. Drobné intonační nepřesnosti dechů v několika málo skladbách nestojí ani za řeč a do velké míry souvisí i s jednou z předností nahrávky, totiž s poměrně realistickým zvukem snímku. Vysoký standard nahrávky spoluvytváří i podoba a obsah bookletu: jednoduché, ale elegantní (a dotažené) výtvarné řešení je v Čechách stále nutno nahlas chválit, ovšem i v širším měřítku je potřeba ocenit kompletní soupis pramenů a zejména poutavou studii od Douglese Kirka (muzikologa a zároveň člena souboru), která na několika stránkách plasticky nastiňuje historické okolnosti slavností v Lermě roku 1617 a posluchačům tak umožňuje prohloubit zážitek o další dimenzi.

Vydavatel: Archiv Produktion / Universal Music

Stopáž: 72:13 + 39:45

Nahráli: Gabrieli Consort & Players, Paul McCreesh