čtvrtek, 9. leden 2003

Music of the Duke of Lerma

Napsal(a) 

booklet booklet
Nahrávka "Hudba pro vévodu z Lermy" je holdem poněkud rozporuplné osobnosti španělských dějin, Franciscovi Gómez de Sandoval y Rojas (1553-1625). Zůstaneme-li však pouze u umění, pak nelze tomuto vévodovi upřít nemalé zásluhy, mimo jiné o uvedení houslové hry na Pyrenejský poloostrov, ale i o vznik řady hudebních rukopisů a krásných nástrojů, jež se zčásti dochovaly až do dnešních dnů. Vévoda rád pořádal slavnosti ve velkém stylu a nejednou ve svém sídle hostil i panovníka (Filipa III.). Stalo se tak i v roce 1617, kdy se tato výjimečná událost dostala i do dvorních kronik. Právě početná svědectví různých pramenů umožnila i vznik této nahrávky, která přináší rekonstrukci hudební složky několika církevních obřadů, jež se tehdy v Lermě konaly během čtrnácti dnů plných zábav, ale i pobožností. Vybrány byly slavnostní nešpory, procesí a takzvané Salve, což je typický španělský obřad věnovaný uctívání Panny Marie. Zajímavé a cenné jsou však i vlastní skladby: vedle (některých) známých děl Francisca Guerrera a Tomáse de Victoria zní i skladby autorů jako je Philipp Rogier, Juan de Urreda či Mateo Romero. Španělský duch je patrný především v instrumentáři a provozovací praxi - řada skladeb je realizována na způsob alternatim, důležitou roli mají fagot a harfa; čistě stylové svébytnosti pak nejvíce vynikají ve varhanních versetech.

Paul McCreesh a jeho Gabrieli Consort & Players jsou již proslulými odborníky v oblasti španělské renesanční hudby a tento snímek to opětovně dokazuje. Hned úvodní skladba nasazuje velmi vysokou laťku - málokdy se poštěstí slyšet tři tak krásné, jasné ale zároveň měkké šalmaje. Velmi působivé jsou i chorální části, nemluvě pak o vícesborových skladbách. Pro pohodlí falsetistů (ale jistě i naše), byly některé skladby transponovány o tercii níž, čímž basisté souboru naopak dostali další možnost ukázat své skvělé hloubky a zároveň tak přispět k monumentalitě atmosféry. Drobné intonační nepřesnosti dechů v několika málo skladbách nestojí ani za řeč a do velké míry souvisí i s jednou z předností nahrávky, totiž s poměrně realistickým zvukem snímku. Vysoký standard nahrávky spoluvytváří i podoba a obsah bookletu: jednoduché, ale elegantní (a dotažené) výtvarné řešení je v Čechách stále nutno nahlas chválit, ovšem i v širším měřítku je potřeba ocenit kompletní soupis pramenů a zejména poutavou studii od Douglese Kirka (muzikologa a zároveň člena souboru), která na několika stránkách plasticky nastiňuje historické okolnosti slavností v Lermě roku 1617 a posluchačům tak umožňuje prohloubit zážitek o další dimenzi.

Vydavatel: Archiv Produktion / Universal Music

Stopáž: 72:13 + 39:45

Nahráli: Gabrieli Consort & Players, Paul McCreesh

Body: 5 z 6

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.