Miles Davis: Live At The Filmore East (March 7, 1970): It’s About That Time – Miles Davis

Dvojcédéčko přináší záznam dvou setů z koncertu, na němž Davisova skupina tvořila předkapelu rockovým hvězdám Stevu Millerovi a Neilu Youngovi, a to zároveň v době, kdy Davisova kapela na koncertech explorovala a teprve postupně zažívala nový hudební materiál, s nímž se posluchači poprvé seznámí až o měsíc později, když se na pultech objeví revoluční dvojalbum Bitches Brew nahrané v létě předchozího roku. Posluchač, který si při zaznění jmen zúčastněných hudebníků představí, že úspěchu a slávychtivý Davis se v rockovém kontextu uchýlí k jakékoliv formě podbízivosti, bude notně zklamán. Ano – Davis a jeho spoluhráči sice v té době již nenávratně opustili bezpečné vody moderního poválečného jazzu a vydali se na plavbu, která je – a s nimi minimálně celou jednu hudební generaci a dočasně i nahrávací průmysl – měla v příští dekádě donést k novým jazzrockovým břehům, elektrifikace a rockové mapy však odvážnou posádku v žádném případě neuchránily před rozbouřenými vodami a útesy, na nichž by si ménězdatní plavčíci vylámali zuby. Přestože publikum ve Filmore East zřejmě od Davise nečekalo řádnou panenskou plavbu ve stylu easy listening, studenou sprchu, která se na ně valila z reproduktorů toho památného 7. března 1970 si určitě museli ještě dlouho pamatovat. Podle svého životopisce Iana Carra Davis nedal na dobře míněné rady přátel a promotérů a nenalil vody do silného lektvaru, který jeho sextet servíroval na koncertech v návaznosti na studiové experimenty Bitches Brew. Naopak, rozhodl se troubit jako o život, jakoby silou své vůle chtěl zastrašit démony a hrozby, které ohrožovaly posádku na rozbouřených free-jazzových a rockových vodách, na nichž se kapitán Davis snažil seč mohl udržet ten správný směr (Directions ). Nebylo to snadné a údajně ho to ten večer dokonce stálo roztržený ret. Nahrávka onoho koncertu je skutečně nekompromisní, brutální a přiznejme si – s výjimkou nejzapálenějších a nejotrlejších davisofilů – neposlouchatelná.

Vydavatel: Columbia / Sony Music

Stopáž: neuvedeno

Nahráli: Miles Davis – tp, Wayne Shorter – sax, Chick Corea – el. keyb, Dave Holland b, bg, Jack DeJohnette – dr, Airto Moreira – perc