čtvrtek, 6. květen 2004

Miklós Sugár: After Storm, Songs on Verses by Béla Kondor, Luxatio, Three Songs on Poems by Morgenstern, No. 2, French Songs on Poems by S.

Tvorba maďarského skladatele Miklóse Sugára (nar. 1952) zanechává dobře identifikovatelnou stopu na mapě hudby 20. století: ačkoliv skladby zařazené na jeho profilovou nahrávku pocházejí pouze z posledních patnácti let, je z nich dobře slyšet, z jakých stylových zdrojů se jeho skladatelská generace vyživovala a za čím se vzpínala. Především se jí dostala k dispozici elektronika v podobě už za experimentem a ještě před technologickou rutinou. Ze sedmi skladeb na CD jsou čtyři s elektronickou složkou. Z nich Po bouřce (pro cimbál a elektroniku) a No. 2 (pro violoncello a elektroniku) stojí za opakovaný poslech zejména pro kreativní práci se zvukem ve službách vize (zprostředkované rovněž formou). Písňové cykly - jeden na texty Bély Kondora, druhý na verše Samuela Becketta - jsou naproti tomu podnětné pro možnost mnohaúrovňové kontemplace, nastartovanou právě spojením hlasu a elektroniky. Ještě pořád je to problematická kombinace a hudební tvůrci se jí zmocňují s kolísavým zdarem - z Sugárových cyklů je patrný svár představivosti, pro niž je elektronika přirozeným a žírným terénem, se snahou naplnit intence zvoleného žánru. Další písňový cyklus - bez elektroniky - je na Morgensternovy básně a atematičností a rozklíženou tonalitou příhodně dokumentuje skladatelova stylová východiska - na nahrávku se zřejmě dostal proto, že Sugárovi svého času vynesl umístění v prestižní rozhlasové Tribuně UNESCO. Podobného ražení je i sólová flétnová skladba Luxatio a komorní Miniatury . Všechna díla zní ve vynikající interpretaci, ostatně při tvorbě řady z nich Sugár myslel na své konkrétní renomované kolegy - hráčku na cimbál Ágnes Szakály , flétnistu Istvána Matúze , sopranistku Zsuzsu Skoff . Skladatel sám figuruje jako dirigent v písňových cyklech na Morgensterna a na Becketta a samozřejmě jako realizátor EA hudební složky ve všech skladbách s elektronikou. Booklet je dvojjazyčný, ryze informativní (nechci-li říci odbytý), obsahuje i originální texty všech tří písňových cyklů včetně Morgensternových a Beckettových básní v překladu do maďarštiny.

Vydavatel: Hungaroton / Panther

Stopáž: 68:21

Nahráli: Ágnes Szakály - cimbál, Zsuzsa Skoff - soprán, István Matúz - flétna, László Polgár - bas, Zoltán Gyöngyössy - flétna, András Horn - klarinet, Ákos Ács - basklarinet, Márta Zs. Szabó - housle, László Kozma - kytara, Gábor Eckhardt - klavír, Balász Kántor - violoncello, EAR Ensemble, Miklós Sugár - dirigent, Intermodulació Chamber Ensemble, László Tihanyi - dirigent

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.