Miklós Rósza: Tři sborové suity

Mormon Tabernacle Choir, Craig Jessop – sbormistr, Cincinnati Pops Orchestra, Erich Kunzel. Produkce: Robert Woods. Text: A. Nahráno: 5/2004 (orchestr), Music Hall, Cincinnati, 10/2004 (sbor), Maurice Abravanel Hall, Salt Lake City 2/2003. Vydáno: 2005. TT: 61:52. DSD. 1 CD Telarc, CD-80631 (distribuce Classic).

HHH

Příběhy filmových partitur 20. století jsou v zrcadle historie mnohdy dobrodružstvím samy o sobě – v době vzniku filmu sláva mnohdy až do nebes, za deset let, neřku-li po smrti skladatele už jen vzpomínka nebo temnota zapomnění. Miklós Rózsa (1907 – 1995) patřil od sklonku 40. let – vedle Maxe Steinera a Dimitrije Ťomkina – k nejvyhledávanějším filmovým skladatelům. Byl také prvním lektorem filmové hudby jako univerzitního předmětu (na Univerzitě v Jižní Kalifornii). Do Spojených států ho – už jako známého autora – s sebou vzal jeho „dvorní“ režisér Alexander Korda a Rósza zde prožil hvězdných čtrnáct let ve studiích MGM. Z tohoto období také pocházejí tři suity zařazené na nahrávku – z filmů Quo Vadis (1951), Ben Hur (1959) a Král králů (1961). Za hudbu k Ben Hurovi dostal svého třetího Oscara (předchozí byly za hudbu k Hitchcockovu filmu Spellbound /Rozdvojená duše a k Cukorovu A Double Lif e, už předtím ovšem dostal nominaci za hudbu ke Kordovu Zloději z Bagdádu a k 80. narozeninám ho Americký svaz skladatelů poctil Zlatým soundtrackem). Nahrávka je cenná jednak pro pěknou hudbu svého žánru, jednak jako poměrně vzácný dokument. V 50. a ještě ani v 60. letech nikdo u filmu příliš nedbal na to, aby se filmová hudba nějak z filmu vyčleňovala a konzervovala a její resuscitace ze starých filmových pásů je většinou nemožná. Mnoho klenotů je tak skutečně nenávratně ztracených. Neméně těžké je ovšem chtít takovou hudbu znovu nastudovat a nahrát v moderních studiových podmínkách – skladatelé zřídka psali k filmu partitury s vědomím, že s nimi v budoucnosti bude ještě někdo pracovat, většinou je ani nelze dohledat. Miklós Rósza se naštěstí úmyslem pořídit z některých svých filmových hudeb suity sám zabýval, takže si valnou část materiálu připravil a ač to za života už nestihl, mohli se úkolu ujmout jiní – v případě tohoto disku konkrétně Daniel Robbins (Ben Hur, Král králů) a čtveřice tvůrců, kteří „oživili“ Quo Vadis. Mezi nimi figuruje i dirigent Erich Kunzel , který všechny tři suity nahrál s Cincinnati Pops Orchestra a Mormon Tabernacle Choir . Jedná se o zkušené interprety, v jejichž podání zní Rószovy skladby jako plnohodnotná, snadno přístupná, bezprostředně komunikativní koncertní hudba. Původní skladatelův nápad – sborové suity – je velmi nosný, v aranžích se střídají orchestrální a vokálně-orchestrální části, přičemž ty se sborem jsou mnohem poutavější. Booklet je pouze v angličtině.

Vydavatel: Telarc/Classic

Stopáž: 61:52

Body: 3 z 6

Sdílet článek: